چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با رويكردي علم سنجي به مطالعه و ارزيابي توليدات علمي بين المللي دانشگاه علامه طباطبائي از ابتداي شكل گيري اين دانشگاه تا آپريل سال 2012 پرداخته است. روش: اين پژوهش كاربردي با روش توصيفي انجام شده و جامعه آماري آن عبارت است از كل توليدات علمي دانشگاه علامه طباطبائي كه به زبان انگليسي در پايگاه چكيده اي و استنادي اسكوپوس نمايه شده اند. براي تحليل داده ها از نرم افزارهاي اكسل و نودكس در ترسيم گراف شبكه ارتباطات علمي پژوهشگران استفاده شده است. يافته ها: نتايج حاكي از آن بودند كه كل توليدات علمي نمايه شده دانشگاه علامه طباطبائي شامل 279 ركورد در قالبهاي مقاله پژوهشي، مقاله مروري، مقاله همايش، و مقالات زير چاپ بودند. نتيجه گيري: اگرچه نتايج نشان دادند كه تعداد توليدات علمي نمايه شده دانشگاه علامه طباطبائي در سطح بين الملل و همچنين ميزان استناد به آنها، بخصوص توليدات علمي سالهاي اخير در مقايسه با ساير دانشگاهها زياد نبوده اند، ليكن در مجموع رشد تصاعدي را نشان مي دهند و البته اين رشد، حاصل تلاش پژوهشگران برخي از گروههاي علمي دانشگاه بوده است.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه گیـری: اگرچه نتایج نشان دادند که تعداد تولیدات علمی نمایه شده دانشگاه علامه طباطبـائی در سـطح بـین الملـل و همچنین میزان استناد به آن ها، بخصوص تولیدات علمی سال های اخیر در مقایسه بـا سـایر دانشـگاه هـا زیـاد نبوده اند، لیکن درمجموع رشد تصاعدی را نشان می دهند و البته این رشد، حاصل تلاش پژوهشگران برخـی از گروه های علمی دانشگاه بوده است .
دانشگاه علامه طباطبائی در حـوزه ی علـوم انسـانی بـا دارا بودن گروه هـای علمـی بسـیار و همچنـین دانشـجویان زیـاد در مقـاطع مختلـف تحصـیلی و بخصوص تحصـیلات تکمیلـی، نقشـی مهـم در چرخـه تولیـد اطلاعـات علمـی داشـته و از پتانسیل بالایی نیز جهـت افـزایش و حتـی شـتاب دادن بـه ایـن تولیـدات برخـوردار اسـت ؛ بنابراین ، نیاز است که میزان اطلاعات علمی تولیدشده به وسیله ی این دانشگاه مطالعـه شـود.
اگرچه ، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تعـداد تولیـدات علمـی نمایه شده این دانشگاه در سطح بـین المللـی و همچنـین میـزان اسـتناد بـه آن هـا، بخصـوص تولیدات علمی سـال هـای اخیـر یعنـی تولیـداتی کـه از سـال ٢٠٠٨ بـه بعـد انتشـاریافته انـد، درمجموع رشد نسبتا تصاعدی را نشان می دهد؛ هرچند که این رشد نسـبتا تصـاعدی بیشـتر حاصل تلاش پژوهشگران برخی از گروه های علمی است نه همه گروه ها."