چکیده:
هدف اين پژوهش، بازنگري برنامه درسي دوره كارشناسي علوم تربيتي با گرايش تكنولوژي آموزشي بود. به منظور دستيابي به اين هدف در پژوهش حاضر از روش پژوهش كيفي و كمي استفاده شد. در بخش كيفي، داده ها از طريق روش بردي جمع آوري شد. بر اساس اين روش ابتدا اطلاعات موردنياز درباره دوره كارشناسي رشته علوم تربيتي از منابع معتبر گردآوري، طبقه بندي و تفسير شده و درنهايت شباهت ها و تفاوت ها مورد بررسي قرار گرفته است. در بخش كمي به روش دلفي و با استفاده از پنل تخصصي به نظرسنجي از صاحب نظران درباره برنامه درسي بهره گرفته شد. جامعه آماري اين پژوهش، شامل كليه دانشگاه هايي است كه در سطح جهاني مجري برگزاري دوره كارشناسي علوم تربيتي مي باشند. همچنين كليه اساتيد و متخصصان رشته علوم تربيتي و تكنولوژي آموزشي دانشگاه علامه طباطبائي به عنوان جامعه آماري در نظر گرفته شد. نمونه آماري شامل 8 دانشگاه از ميان دانشگاه هاي معتبر امريكا و كانادا مي باشد كه در سطح جهاني مجري برگزاري رشته علوم تربيتي در دوره كارشناسي و همچنين تكنولوژي آموزشي در دوره كارشناسي ارشد و دكتري هستند و همچنين 26 نفر از اساتيد و متخصصان رشته علوم تربيتي و تكنولوژي آموزشي دانشگاه علامه طباطبائي به صورت هدفمند انتخاب شدند. پس از تحليل برنامه هاي درسي موجود كارشناسي رشته علوم تربيتي با گرايش تكنولوژي آموزشي، كارشناسي ارشد و دكتري تكنولوژي آموزشي ايران و همچنين برنامه هاي درسي دانشگاه هاي مجري رشته علوم تربيتي در دوره كارشناسي و رشته تكنولوژي آموزشي در دوره كارشناسي ارشد و دكتري، جداول اوليه دروس تهيه گرديد. جداول مذكور در كميته تخصصي بازنگري دروس تكنولوژي آموزشي دانشگاه علامه طباطبائي با مسئوليت مجري پژوهش حاضر مورد بررسي قرار گرفت و 4 درس به عنوان دروس پايه و 9 درس به عنوان دروس گرايشي انتخاب گرديد. سپس سرفصل هر يك از دروس مذكور توسط 2 نفر از اساتيد و متخصصين مربوطه تهيه گرديد. اين سرفصل ها در كميته تخصصي بازنگري دروس تكنولوژي آموزشي دانشگاه علامه طباطبائي و همچنين كارگروه تخصصي تعليم و تربيت شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي، توسط مسئول كميته تخصصي بازنگري دروس تكنولوژي آموزشي در جلسات متعددي ارائه گرديد. پيشنهادهاي اصلاحي توسط مسئول كميته تخصصي بازنگري دروس تكنولوژي آموزشي به مدت 6 ماه اعمال گرديد و سرفصل كليه دروس بر اساس چارچوب پيشنهادي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مورد بازبيني و يكسان سازي قرار گرفت و مجدداً برنامه نهايي در كميته تخصصي بازنگري دروس تكنولوژي آموزشي دانشگاه علامه طباطبائي و همچنين كارگروه تخصصي تعليم و تربيت شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني به تصويب رسيد؛ بنابراين 13 عنوان درسي درزمينه ي تكنولوژي آموزشي به عنوان دروس پايه و گرايشي در برنامه جديد رشته علوم تربيتي در دوره كارشناسي با هدف تجميع گرايش هاي علوم تربيتي، نهايي و به تصويب رسيد.
خلاصه ماشینی:
"سرفصل درس آموزش از راه دور تعداد نظری دروس پیش نیاز: عنوان درس به فارسی: پایه واحد: عملی آموزش از راه دور ٢ گرایشی نظری نوع عملی تعداد واحد نظری تکنولوژی آموزشی ساعت : عمومی عنوان درس به انگلیسی: عملی 34 Distance Education آموزش تکمیلی عملی : دارد ندارد سفر علمی کارگاه آزمایشگاه سمینار اهداف درس : آشنایی دانشجویان با آموزش از راه دور در ابعاد مفاهیم اساسی، تاریخچه ، سازمان های متولی، تجارب ملی و جهانی، چالش ها و فرصت ها، طرح های یونسکو، فناوری هـای نـوین ، فرایند مدیریت و قلمروهای آموزش از راه دور سرفصل درس : - مفاهیم اساسی درس (آموزش ، آموزش از راه دور، یادگیری آزاد، نظام آموزش از راه دور، آمــوزش بــه کمــک رایانــه ، آمــوزش مبتنــی بــر رایانــه ، آمــوزش الکترونیکی، آموزش مبتنی بر وب ) - تاریخچه آموزش از راه دور در ایران و جهان - نسل های آموزش از راه دور (آمـوزش مکاتبـه ای ، آمـوزش شـنیداری، آمـوزش دیداری-شنیداری، آموزش به کمک رایانه ، آموزش الکترونیکی ) - سازمان های متولی آموزش از راه دور در ایران و جهان - تجارب کشـور ایـران درزمینـه ی آمـوزش از راه دور بـا تأکیـد بـر علـوم تربیتـی (دانشگاه ابوریحان بیرونی، دانشگاه آزاد ایران ، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامعـه المصطفی، دانشگاه علوم قرآن و حدیث ، سایر دانشگاه ها) - تجارب جهانی آموزش از راه دور (کشورهای : آمریکا، انگلستان ، استرالیا، هند) - چالش هــا و فرصــت های آمــوزش از راه دور (چالش هــا و فرصــت های : فنــی، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی) در ایران و جهان - طرح های یونسکو درزمینه ی آموزش و یـادگیری از راه دور (آمـوزش عمـومی، آموزش معلمین ، آموزش شهروندان ، آموزش مـداوم ، آمـوزش گروه هـای ویـژه اجتماعی، آموزش جهانی ) - فنــاوری هــای نــوین و آمــوزش از راه دور (وبــلاگ ، وب ســایت ، شــبکه های اجتماعی ) - فرایند مدیریت آموزش از راه دور (سیستم مدیریت یـادگیری، سیسـتم مـدیریت محتوای یادگیری ) - قلمروهــای آمــوزش از راه دور (آموزش هــای رســمی مدرســه ای و دانشــگاهی، آموزش مداوم و مادام العمر، آموزش ضمن خدمت کارکنان ، آمـوزش معلمـین ، آموزش والدین ، آموزش شهروندی، آموزش عشایر، آموزش زندانیان ، آمـوزش افراد بستری در بیمارستان و تحت درمان ، آموزش افراد با نیازهای ویژه ) جدول ٨."