چکیده:
انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ و وقایع پیرامون آن از پیچیدگیها و در عین حال از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نیاز به بررسیها و ارزیابیهای مختلفی دارد؛ از این رو، طرح حاضر به منظور پاسخ گویی به این سوال ها انجام گرفته است : ١- تاثیر پیام بر شکل گیری نگرش در انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ چقدر بـوده اسـت ؟ ٢- راه کارهای مقابله با تاثیر پیام بر شکل گیری نگرش کدامند؟ برای پاسخ به سوال نخست ، تاثیر پیام بر شـکل گیری نگرش معترضین در چارچوب ابعاد سه گانه شناختی، عاطفی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفت و برای پاسـخ بـه سوال دوم ، راه کارهای مقابله سخت افزاری و نرم افزاری به منظور مقابله با تاثیر مخرب پیام بـر شـکل گیری نگـرش بررسی شد. پژوهش حاضر با توجه به موضوع و اهداف آن جز تحقیقات کاربردی و از حیث روش تحقیق توصیفی پیمایشی به شمار میرود. نتایج تحقیق نشان داد که بر اساس ارزیابی پاسخ دهندگان ، در مجموع میزان تاثیر پیام بر شکل گیری ابعاد سه گانه نگرش (شناختی، عاطفی و رفتاری) معترضین ، با میانگین ٣,٩٤، بالاتر از حد متوسط و در سطح اطمینان ٩٩ درصد معنادار است ، همچنین نتایج آزمون t وابسته نشان داد که در زمینه راهکارهای مقابله ای میزان تاثیر بعد نرم افزاری با میانگین ٤,١٠، بالاتر از حد متوسط و در سطح اطمینان ٩٩ درصد معنادار میباشد. ولی در بعد سخت افزاری با میانگین ٣,١٧ کمی بالاتر از حد متوسط میباشد که در سـطح اطمینـان ٩٥ درصـد معنادار نمیباشد.
خلاصه ماشینی:
"/ 39/2 40 35 25/5 30 19/6 25 15/7 20 15 10 5 0 وزارت ارشاد نظ امی و امنیتی دانشگاه صداو سیما نمودار ٤: وضعیت مربوط به محل کار پاسخ دهندگان پاسخ گویی به سؤال ها و نتیجه گیری سؤال ١ـ آیا پیام بر شکل گیری نگرش افراد در انتخابات سال ١٣٨٨بر بعد شناختی (افکار) معترضین تأثیرگذار بوده است ؟ انحراف درجه سطح ابعاد تعداد میانگین t معیار آزادی معناداری بعد شناختی 50 49 11.
000 آزمون t تک نمونه ای به عمل آمده نشان داد، میانگین کل به دست آمده ، برای کل (ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری) به طور معنادار بالاتر از میانگین فرضی (عدد ٣ ) میباشد (٠,٠٠٠ = p و ١٠,٩٣ = t)، به این معنی کـه از نظـر پاسخ دهندگان ، میزان تأثیر پیام بر شکل گیری نگرش معترضین در سطح اطمینان ٩٩ درصد، بالاتر از حد متوسط است .
000 آزمون t تک نمونه ای به عمل آمده نشان داده است ، میانگین کل به دست آمـده ، بـرای راهکارهـای سـخت افزاری و نرم افزاری، برای مقابله با تأثیر پیام بر شکل گیری نگرش ، در سطح اطمینان ٩٩ درصد معنادار میباشد(٠,٠٠٠ = p و ١٠,٢٣٤= t)، به این معنی که از نظر پاسخ دهندگان ، میزان تأثیر این راهکارها (در کل )، به طور معنادار، بالاتر از حد متوسط است ."