چکیده:
مقاله حاضر در صدد اثبات این فرضیه است که زبان انگلیسی و منابع آموزشی مورد استفاده برای آن به مثابه ابزاری برای تبلیغ فرهنگ غرب و نفوذ در فرهنگ ملت های جهان مورد بهرهبرداری قرار می گیرد. برای این منظور، ادبیات مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل از تحلیل محتوای بیش از چهل کتاب آموزش زبان انگلیسی ارائه گردید. یافته های به دست آمده حکایت از آن دارد که بر اساس طراحی های انجام گرفته، اغلب منابع آموزشی زبان انگلیسی در پی ترویج و اشاعه آموزه های ضدفرهنگی و ضدارزشی از قبیل ترویج اباحه گری، تخطئه دین، معرفی شیوه های غیرمتعارف معاشرت زن و مرد، اشاعه سبک تغذیه غربی و غیره هستند. براساس شواهد موجود، این حرکت با هدف نفوذ و رخنه در فرهنگ ملت های هدف و استحاله این فرهنگ ها و سرانجام گسترش سلطه فرهنگی غرب، بهویژه امریکا، صورت می گیرد. در آخر خاطر نشان گردید که برای مقابله با این جریان نفوذ، ضروری است سازوکارها و ساختارهای لازم برای ساماندهی مقوله آموزش زبانهای خارجی و بهویژه تهیه و تدوین منابع آموزشی لازم در کشور ایجاد گردد.
خلاصه ماشینی:
"فیلیپسون (٢٠٠٦) به نقل از رئیس مؤسسه کیسنجر هدف امپریالیزم زبانی را روشن تر بیان میکند: امریکا باید برای حفظ منافع اقتصادی و سیاسی خود تضمین کند که جهان به سوی زبانی یکسان به نام زبان انگلیسی پیش میرود؛ اگر جهان در صدد رسیدن بـه فنـاوری هـای ارتبـاط از راه دور، برنامـه های اسـتاندارد سلامتی و بهداشت و برابری است ، آنها در امریکا یافت میشوند؛ و اگر دنیا به دنبال ارزش های مشترک است ، این ارزش ها همان هایی هستند که امریکاییها میپسندند.
بسیاری از محققین خارجی و داخلی که موضوع آموزش زبان انگلیسـی و منـابع آموزشی تولید شده در غرب را مورد بررسی قرار داده اند، به رد پای این جریان در کتب و منابع آموزشی پـی بـرده و بـا قاطعیت به نقش مخرب آنها اذعان داشته ، خاطر نشان کرده اند که این منابع بیشتر بـرای تبلیـغ فرهنـگ و ایـدئولوژی غربی و نفوذ در فرهنگ ملت های هدف طراحی و منتشر میشوند.
این مشکل باعث شده است که بسیاری از منابع آموزشی زبان انگلیسی با ارائه آموزه های ضـدفرهنگی و ضدارزشـی بـه وسیله ای برای تبلیغ فرهنگ غرب و ابزار نفوذ در فرهنگ های ملت های دیگر، به ویژه ملت های مسلمان ، تبدیل شود که در اینجا برخی از مصادیق عینی آموزه های ضدارزشی در چند محور مشخص مورد اشاره قرار میگیرد."