چکیده:
دستیابی به توسعه بدون اتکا بر پژوهش، امکانپذیر نیست و موفقیت در پیادهسازی با ارزیابی و نظارت محقق خواهد شد. هدف این تحقیق، استخراج شاخصهای کلیدی توسعه پژوهش در ایران با تمرکز بر بخش بهداشت و درمان است. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتواست و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تکنیک دلفی فازی ایشیکاوا استفادهشده است. یافتهها نشان میدهد که 34 شاخص از مجموع 74 شاخص استخراجشده توسط محقق از نگاه خبرگان عوامل کلیدی محسوب میشوند که باید بهطور مستمر مورد پایش قرار گیرند. ازجمله این شاخصها میتوان به «حجم قراردادهای مشاوره و پژوهشی صنعت با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی»، «مقدار H-Index ملی (درجه اعتبار و ارجاعات مقالات در عرصه بینالملل)» و «تعداد مقالات مشترک با دانشجویان (یا استادان) خارج از کشور» اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
انجام این کار نیازمند ترکیب مطالعـات جاری توسعه برای به دست آوردن شاخص هایی مشترک و قابل اجماع نزد خبرگان فـن و سـپس رتبه بندی آنها به منظور دستیابی به شاخص های مؤثر برای سنجش وضعیت توسعه پـژوهش در بخش بهداشت و درمان است .
پرسش اصلی پژوهش این است که شاخص هـای کلیـدی معـرف توسـعه پژوهش در بخش بهداشت و درمان کدامند؟ برای پاسخ به این پرسش ، ابتدا جایگاه پـژوهش در بخش بهداشت و درمان بررسی میشود، سپس شاخص های مطـرح در ادبیـات موجـود تحقیـق برای توسعه پژوهش در این بخش شناسایی، دسته بندی و با استفاده از روش دلفـی فـازی و بـا نظر خبرگان این حوزه ، شاخص های اصلی شناسایی و معرفی میشود.
به عنوان نمونه در سند نقشه جامع علمی کشور، ٢٦ شاخص به عنـوان شـاخص هـای معـرف توسعه پژوهش معرفی میشود که از آن جمله میتوان به سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کل دانشجویان ، نسبت مقالات نمایه سازی شده در سطح بین المللی به تعداد اعضای هیئت علمـی و سهم بخش غیردولتی در تأمین هزینه های تحقیقات اشاره کرد.
ازجمله شاخص های مورد نظر در این پژوهش میتوان به تعداد مقالات ، گزارش ها و تعداد اختراعات ثبت شده اشاره کرد (عزیزی، ١٣٨٩: ٢٣) وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز شاخص هایی را در حوزه پژوهش در این بخش شناسایی و در سند شاخص های ملی سلامت منظور کرده است .
پس از جمع آوری داده ها و انجام مطالعات اولیه ، با توجه به ادبیـات مربـوط بـه حـوزه هـای پژوهش و بهداشت و درمان مجموعه ای از شاخص های مرتبط استخراج شده است .