چکیده:
هدف این مقاله، بررسی کارکردهای دانشگاه در فرایند توسعه پایدار از اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش عالی ایران بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است و از طرفی دیگر توصیفی همبستگی از نوع روش تحلیل عاملی تاییدی بوده است؛ که در جامعه اعضای هیئتعلمی پنج دانشگاه کشور ازجمله ارومیه، تهران، چمران اهواز، فردوسی مشهد و مازندران با نمونهگیری تصادفی طبقهای و تعداد نمونه 263 نفری اجراشده است. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته با توجه به مقیاس لیکرت بوده است. روایی پرسشنامه با توجه به نظر متخصصان (اعضای هیئتعلمی) و تحلیل تاییدی و پایایی آن با توجه به تحلیل آلفای کرانباخ مناسب گزارش شده است. روش تجزیهوتحلیل با استفاده از نرمافزار SPSS و SmartPls و تحلیل تاییدی بوده است. نتایج نشان میدهد بین وضع موجود و مطلوب توسعه پایدار از اقتصاد مقاومتی در دانشگاهها تفاوت معنیداری مشاهده نشده و با توجه به میانگین وضع موجود در حد مطلوب است. از طرفی در تحلیل تاییدی مرتبه نخست، کلیه شاخصها دارای بار عاملی بالای 6/0 بودهاند و نقش تعیینکنندهای بر سازههای خود دارند. در سازه مرتبه دوم کارآفرینی، اقتصاد دانشبنیان، توسعه منطقهای و توسعه رقابتپذیری نقش تعیینکنندهای در ارتقای بهرهوری کل داشتهاند و در تحلیل سازه مرتبه سوم، عدالت، محیطزیست و ارتقای بهرهوری کل بر توسعه پایدار نقش تعیینکنندهای داشتهاند. بهطور کلی مدل توسعه پایدار در حد قابلقبول مورد تایید قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"طی سال های مختلف ، بیانیه های گوناگونی درباره نقش دانشگاه ها در توسعه مطرح شده است (نگـاره شـماره ١) کـه از مهم ترین آنها بیانیه تالورس است که در سال ١٩٩٠ به امضای رؤسای بسیاری از دانشـگاه هـا در سطح جهان رسیده و هنوز به عنوان سند رسمی آرمان آموزش عالی برای نفوذ بر مردم به منظـور تلفیق مفهوم توسعه پایدار در نظام های ارزشی مؤسسات آموزش عالی و انتقال این ارزش هـا بـه اقتصاد و جامعه باقی مانده است (١٩٩٩ ,Calder Clugston ).
/ نگاره شماره (١)- اعلامیه های مرتبط با توسعه پایدار در آموزش عالی سال اعلامیه سطح حوزه تمرکز (به تصویر صفحه مراجعه شود) (Faghihimani, 2012; Relatore Laureando, 2012) در این پژوهش ، مدل برگرفته از اقتصاد مقاومتی در حوزه توسعه پایدار مدنظر است کـه بـا توجه به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نهاد ریاست جمهوری (١٣٩٣) به سه بخـش ارتقـای بهره وری کل (توسعه کارآفرینی، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان ، تقویـت رقابـت پـذیری و توسـعه منطقه ای)، توجه به عدالت و محیط زیست تفکیک شده است .
نتایج با توجه به تحلیل تأییدی نشان دهنده آن اسـت کـه در مرتبـه نخسـت ، ٣٣ شـاخص به طور مجزا بر شـش سـازه عـدالت ، محـیط زیسـت ، توسـعه کـارآفرینی، اقتصـاد دانـش بنیـان ، رقابت پذیری و توسعه منطقه ای دارای بار عاملی بالای ٠/٦ بوده اند، پس این ٣٣ شـاخص نقـش تعیین کننده ای در شش سازه مورد نظر دارنـد."