چکیده:
پژوهش حاضر، باهدف بررسی رابطه هوش کلامی، هوش غیرکلامی و هوش بهر کلی با رشد زبان در کودکان عادی فارسیزبان دوره پیشدبستانی شهر نیشابور، در سال تحصیلی90-1389 انجام شده است. حجم نمونه 80 نفر (41 دختر و 39 پسر) از کودکان 5/6-5 ساله است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده اند. برای تعیین هوش کلامی و هوش غیرکلامی به ترتیب از بخش کلامی و غیرکلامی (عملی) مقیاس هوشی وکسلر برای دورهپیشدبستانی (WPPSI) استفادهشده و از مجموع نمرات هوش کلامی و غیرکلامی این مقیاس هوش بهر کلی استنباط شده است. برای اندازهگیری رشد زبان از آزمون رشد زبان (TOLD-P:3) استفاده شده است. دادهها با بهره گیری از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی تحلیل شده است. یافتهها نشان داده اند که میان هوش کلامی، هوش غیرکلامی و هوش بهر کلی با رشد زبان رابط های مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین میان میانگین نمرات هوش کلامی، در دو جنس،به استثنای مولفههای اطلاعات، مشابهت ها و جملات، تفاوت معنادار وجود دارد؛ هوش کلامی پسران نسبت به دختران میانگین بالاتری دارد ومیان دختران و پسران در هوش غیرکلامی و همچنین رشد زبان، تفاوت معنادار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
Luria & Yudovich پژوهش بر آن است که به بررسی رابطه میان هوش کلامی، هوش غیرکلامی و هوشبهر کلی با رشد زبان در کودکان پیش دبستانی بپردازد.
نتایج فرضیه اول : میان هوش کلامی و مؤلفه های آن با رشد زبان و مؤلفه های آن در کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد.
رابطه میان مؤلفه های هوش کلامی و مؤلفه های رشد زبان در کودکان پیش دبستانی متغیر اطلاعات لغات محاسبه عددی مشابهتها درک مطلب جملات واژگان تصویری r=0/34 P=* r=0/42 P=** r=0/41 P=** r=0/20 P= NS r=0/39 P=** r=0/39 P=** واژگان ربطی r=0/43 P=** r=0/40 P=** r=0/23 P=* r=0/24 P=* r=0/31 P=* r=0/38 P=** واژگان شفاهی r=0/43 P=** r=0/45 P=** r=0/41 P=** r=0/29 P=** r=0/42 P=** r=0/32 P=** درک دستوری r=0/37 P=** r=0/30 P=** r=0/41 P=** r=0/27 P=** r=0/26 P=** r=0/32 P=** تقلید جمله r=0/49 P=** r=0/33 P=* r=0/39 P=** r=0/14 P= NS r=0/33 P=** r=0/58 P=** تکمیل دستوری r=0/40 P=** r=0/42 P=** r=0/39 P=** r=0/24 P=* r=0/39 P=** r=0/48 P=** تمایزگذاری کلمه r=0/33 P=* r=0/32 P=** r=0/31 P=** r=0/19 P= NS r=0/21 P= NS r=0/26 P=* تحلیل واجی r=0/33 P=** r=0/36 P=** r=0/42 P=** r=0/23 P=* r=0/15 P= NS r=0/40 P=** تولید کلمه r=0/27 P=** r=0/12 P= NS r=0/15 P= NS r=0/16 P= NS r=0/03 P= NS r=0/17 P= NS با توجه به ضرایب همبستگی مندرج در جدول شماره ٢ خرده آزمون اطلاعات با تمام مؤلفه های رشد زبان رابطه مثبت و معنادار دارد.