چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت و هوش هیجانی با کیفیت زندگی در بین دانش آموزان دوره اول دبیرستان های دخترانه ناحیه شهر یزد انجام گرفت. این تحقیق توصیفی از نوع علی - مقایسه ای بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان دوره اول دبیرستان های دخترانه ناحیه شهر یزد و نمونه شامل 150 نفر از دانش آموزان دوره اول دبیرستان های دخترانه بود. روش نمونه گیری، خوشه ای مرحله ای بود و پرسشنامه های بکار رفته در تحقیق عبارت بودند از: - پرسشنامه هوش هیجانی که در این مقیاس کلی، سه خرده مقیاس وجود دارد الف - نظم دهی و کاربست هیجانات ب- خوش بینی و مثبت نگری و ج- ارزیابی هیجانات بود همچنین از پرسشنامه کیفیت زندگی جهت سنجش 4 زیر مقیاس در حیطه های الف- حیطه سلامت جسمانی(فیزیکی)، ب- حیطه روانشناختی، ج- حیطه روابط اجتماعی و د- حیطه محیط زندگی استفاده گردید. برای سنجش خلاقیت از پرسشنامه خلاقیت در چهار بعد سیالی، ابتکار، انعطاف پذیری و بسط استفاده گردید. همچنین دادها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده ها در دو سطح آمار توصیفی و زندگی در بین دانش آموزان دوره اول دبیرستان های دخترانه بود مورد تایید قرار گرفت. باتوجه به ارتباط بین خلاقیت و هوش هیجانی با کیفیت زندگی دانش آموزان توصیه می گردد تا با فراهم کردن زمینه های محیطی خلاقیت و آموزش هوش هیجانی به نوجوانان دختر در جهت ارتبائ سطح کیفیت زندگی آنان تلاش بعمل بیاید.
خلاصه ماشینی:
"روش نمونه گیری، خوشه ای مرحله ای بود و پرسشنامه های بکار رفته در تحقیق عبارت بودند از: - پرسشنامه هوش هیجانی که دراین مقیاس کلی، سه خرده مقیاس وجود دارد الف - نظم دهی وکاربست هیجانات ب - خوش بینی ومثبت نگری و ج - ارزیابی هیجانات بود همچنین از پرسشنامه کیفیت زندگی جهت سنجش ٤ زیر مقیاس درحیطه های الف - حیطه سلامت جسمانی(فیزیکی )، ب - حیطه روانشناختی، ج - حیطه روابط اجتماعی و د- حیطه محیط زندگی استفاده گردید.
بتوانیم از طریق بسترسازی برای افزایش هوش هیجانی و خلاقیت ، انتظار افزایش کیفیت زندگی را داشته باشیم یا خیر؟ در این زمینه ها تحقاتی بسیار اندک و پراکنده انجام گرفته است که به چند نمونه از آن می پردازیم : مقدم و همکاران (١٣٨٧) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت دانشجویان بدین نتیجه دست یافتند که بین مولفه های خلاقیت و هوش هیجانی رابطه وجود دارد.
جدول شماره ١ : نتایج همبستگی پیرسون در مورد ارتباط متغیر هوش هیجانی و مولفه های آن با متغیر کیفیت زندگی و مولفه های آن مولفه های کیفیت زندگی سلامت کیفیت زندگی روابط جسمانی روانشناختی محیط زندگی اجتماعی (فیزیکی) همبستگی پیرسون 0/770** 0/638** 0/578** 0/528** 0/519** هوش هیجانی سطح معنی داری 0/000 0/000 0/000 0/000 0/000 تعداد آزمودنی 150 150 150 150 150 نظم دهی و همبستگی پیرسون 0/697** 0/591** 0/550** 0/528** 0/349** کاربست سطح معنی داری 0/000 0/000 0/000 0/000 0/000 هیجانات تعداد آزمودنی 150 150 150 150 150 همبستگی پیرسون 0/367** 0/225** 0/224** 0/264** 0/419** مولفه های خوش بینی و سطح معنی داری 0/000 0/006 0/006 0/001 0/000 هوش هیجانی مثبت نگری تعداد آزمودنی 150 150 150 150 150 همبستگی پیرسون 0/581** 0/522** 0/445** 0/342** 0/393** ارزیابی سطح معنی داری 0/000 0/000 0/000 0/000 0/000 هیجانات تعداد آزمودنی 150 150 150 150 150 ** همبستگی در سطح ٠/٠١ معنی دار است ."