چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین اعتماد به نفس و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دورهی ابتدایی شهرستان زاهدان صورت گرفته است. جامعهی آماری، دانش آموزان دوره دبستان شهرستان زاهدان که جمعا 860 نفر دانش آموز اعم از دختر و پسر را شامل می شود، می باشد. 50 نفر به عنوان نمونه آماری از بین این دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد که 30 نفر پسر و 20 نفر دختر می باشد. هدف از تحقیق حاضر آزمودن این فرضیه است که در بین اعتماد به نفس و انگیزه تحصیلی در بین دانش آموزان رابطه وجود دارد. همچنین بین اعتماد به نفس با جنسیت رابطه وجود دارد. پس از اجرای آزمون و تجزیه و تحلیل آماری و برآورد نتایج زیر به دست آمد: ضریب همبستگی در پسران 0/96 و در دختران 0/93 مثبت می باشد و ضریب همبستگی بسیار بالایی است بنابراین فرضیه اول تایید می شود و اعتماد به نفس با انگیزه تحصیلی رابطه معنی داری دارد. ضریب همبستگی در دختران با پسران تفاوت معنی داری ندارد زیرا در هر دو همبستگی خیلی بالاست بنابراین اعتماد به نفس با جنسیت رابطه ندارد.
خلاصه ماشینی:
"پس از اجرای آزمون و تجزیه و تحلیل آماری و برآورد نتایج زیر بدست آمد: ضریب همبستگی در پسران 96/0 و در دختران 93/0 مثبت میباشد و ضریب همبستگی بسیار بالایی است بنابراین فرضیه اول تأیید میشود و اعتماد به نفس با انگیزه تحصیلی رابطه معنیداری دارد.
یکی دیگر از این پژوهشها در زمینهی اعتماد به نفس یافتههای کوپر اسمیت است که در سال 1967 منتشر شد اهداف تعیین رابطه اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان مقطع دبستان وابتدایی زاهدان تعیین میزان رابطهی اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی تعیین میزان رابطهی اعتماد به نفس با جنسیت پیشینه تحقیق در مورد بررسی رابطه بین مفاهیم کنترل، اعتماد به نفس و انگیزه تحصیلی در مورد دانشآموزان سال سوم دبستان در سال تحصیلی 1370 تحقیقی توسط آقای اسماعیل بیابانگرد صورت گرفت که نتایج نشان دهنده آن است که بین اعتماد به نفس و انگیزه تحصیلی از نظر آماری همبستگی مثبت معناداری وجود دارد.
-در سال 1377 تحقیقی توسط خانم فاطمه سیفپناهی صورت گرفت که ایشان به بررسی رابطه اعتماد به نفس و انگیزه تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر ناحیه یک پیش دانشگاهی سنندج مبادرت ورزیدند که پس از پژوهش و بررسی، ضریب همبستگی 56% را بدست آوردند که ایشان در پایان رابطه مثبت و معناداری بین اعتماد به نفس و انگیزه تحصیلی قائل بود.
پس میتوان نتیجه گرفت که بین انگیزه تحصیلی و اعتماد به نفس یک رابطه تنگاتنگ و مثبت از نظر آماری وجود دارد زیرا هماهنگی نتیجه تحقیق حاضر با تحقیقات دیگر بیانگر ارتباط بین دو متغیر انگیزه تحصیلی و اعتماد به نفس است و میتوان این تحقیق را به دانشآموزان مقطع دبستان در شهرستان زاهدان تعمیم داد."