چکیده:
یکی از بحثهای متداول در ادبیات سیاسی، قدرت و مشتقات آن است. در عرصه روابط بینالملل و سیاست خارجی بازیگران سیاسی در اقمار گوناگون، رهیافتهای قدرت حاکم است از این رو بررسی قدرت و چهرههای متفاوت آن ضروری به نظر میرسد. پس از شکستهای متوالی و تلفات سنگین مالی و معنوی، بازیگران سیاسی درصدد برآمدند تا از قدرت سخت عبور کرده و از قدرتی مطمئن و کارآمدتر بهره گیرند که در نظریههای سیاسی با عنوان قدرت/ جنگ نرم شناخته میشود. از سوی دیگر، آشکار است که، بهرهگیری از سختافزار و منابع مادی و فیزیکی به تنهایی در عصر اطلاعات و حکومت رسانهها کافی نیست و کاربران قدرت به ناچار باید از فناوریهای نوین در بخشهای سایبر، فناوری، اطلاعات و ارتباطات بهره گیرند تا دستیابی به نتیجه، با هزینههای مادی کم، تلفات جانی تقلیل یافته و با افزایش مشروعیت همراه باشد. در این راستا قدرت نرم با بازسازی چهره سخت قدرت به روی کار آمد که نخستین بار توسط ژوزف نای آن را تبیین کرد. این قدرت از ابزارهای نوینی بهره میگیرد که میتوان از آن جمله نام برد: عملیات روانی، شایعه پراکنی، تبلیغات مسموم، سایبرنتیک، رسانه، ماهوارهها، نبرد اطلاعاتی، فریب استراتژیک و غیره. در این مقاله پس از بررسی قدرت نرم و ابعاد آن، به طور موردی پدیدههای عملیات یا جنگ روانی، شایعه و تبلیغات به مثابه ابزارهای کاربردی قدرت نرم بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
"Soft power 175 سابقۀ طولانی در نزاع های بشری دارد، تبلیغات - این عنصر با افزایش ارزش افکـار عمـومی و اهمیـت دمکراسـی در کنار گسترش رسانه های گروهی اهمیت یافت -، شایعه و سایر موارد از دیگر ابزار جنگ نرم به شمار میروند (رفیع و قربی، ١٣٨٩، صص ١٣٣- ١٢٧).
در این راستا راهکارهای زیر، روش هایی مناسب برای کسب و افزایش قدرت نرم به نظر میرسد: ١- داشتن کانال های چندگانه ارتباطی داخلی و خارجی؛ ٢- نزدیک کردن سنت ها و ایده های فرهنگی- اجتماعی و سیاسی بر نرم ها١ و هنجارهای جهانی ؛ ٣- حرکت آرام و مداوم با هدف تسخیر افکار عمومی توسط رسانه های همراه و همگام با مردم ؛ ٤- ایجاد گفتمان های خبری – رسانه ای در خارج و داخل به زبان های مختلف ؛ ٥- طراحی برنامه هایی که بتوانند از مشارکت مردم در اموری بالاتر استفاده کنند؛ ٦- اعتماد به مردم حتی در صورت بیان انتقادهای تند؛ ٧- توجه به طراحی و انعکاس برنامه هایی که تفکر جهانی شدن از محلی شدن را منعکس سازد؛ ٨- قبول تنوع و تکثر آرا در داخل و انعکاس آن به خارج ؛ ٩- ابهام زدایی ازسیاست خارجی ؛ و 1 Norms 187 ١٠- اعلام برنامه ها و اصول کلی اجرایی و تشریح دیدگاه هـا در خصـوص مسـائل حسـاس جهـانی (فرهـادی و مرادیان ، ١٣٨٧، صص ١٤٧-١٤٥)."