چکیده:
بررسی تاریخچه عملیات روانی نشان میدهد که پس از جنگ دوم جهانی درباره ماهیت، کاربرد و نقش آنچه امروزه
ما آن را عملیات روانی مینامیم، نوعی اتفاق نظر به دست آمد. از آن پس فهم مشترک صاحبنظران از عملیات
روانی، دربرگیرنده دستکاری عقاید از طریق به کارگیری یک یا چند رسانه ارتباطی شد، به عبارتی دقیقتر، عملیات
روانی به عنوان اقدامات سیاسی، نظامی، اقتصادی و ایدئولوژیک که برای ایجاد احساسات، نگرشها یا رفتارهای
مطلوب در گروههای دوست، دشمن، بیطرف و مخالف به منظور تامین مقاصد ملی، طراحی و اجرا میشود، تعریف
شد. این مقاله با توجه به سیر تکامل عملیات روانی به نقش نوین آن در دوره معاصر میپردازد و با بیان فعالیتها و
کارکردهای آن، نگرشها و رویکردهای بحث را بر محور افکار عمومی متمرکز میکند. همچنین مقاله ضمن ارائه
روشها و ویژگیهای تحلیل افکار مخاطب، معیارهای کارآمدی عملیات روانی را بهدست میدهد.
خلاصه ماشینی:
"3 Lord Beaverbrook کلیف ١ انگلیسی رخ داد ٢ پس از جنگ ، واژة تبلیغات مفهومی منفی پیدا کرد و تبلیغات متفقین در شیطانی جلوه دادن دشمن به دقت مورد بررسی قرار گرفت ٣ این سؤال پرسیده میشد که چرا به جای نابودی دشمن ، فرایند اقناع آنان برای متوقف کردن نبرد به کار گرفته شد که به حفظ جان آنان نیز منجر شد؟(تایلور،٢٠٠٣).
اگر چه اصطلاح "فعالیت های روانی برنامه ریزی شده " به جهت سادگی در سیاست گذاری و دکترین مورد استفاده قرار میگیرد، اما فرماندهان در تفسیر این اصطلاح باید عملکردی پیچیده ، نوآورانه و تکاملی داشته باشند.
افکار مخاطبان هدف نقطه کانونی تغییرات در نگرش ها و رفتارها و جایی که بیشترین تلاش ها باید برای برنامه ریزی عملیات روانی مؤثر متمرکز شود، تلاش در جهت درک افکار (مردم ) است .
مجریان عملیات روانی برای تأثیرگذاری مطلوب بر مخاطب هدف باید ماهیت پیچیدة مخاطب هدف را درک کنند و مقادیر چشمگیری از زمان و منابع را به تعریف شکل گیری افکار در میان مخاطبان هدف اختصاص دهند.
اگر چه واقعیت های ژئوپلیتیک ، روابط عمومی یاد شده را ضروری و اجتناب ناپذیر کرده است اما این اقدامات نباید به قربانی شدن عملیات روانی در جنگ منجر شود.
آسیب پذیری: بسته به هدف و ماهیت مخاطبان عملیات روانی، باید از آسیب پذیریها بهره برداری کرد، برای مثال ، اگر هدف عملیات روانی یک رهبر سرکش (یاغی) باشد که به فساد تمایل دارد یا اقداماتش با هنجارهای فرهنگی و اجتماعی مغایر است ، باید این واقعیت ها را در هنگام تدوین پیام ها به کار گرفت تا پاسخ مطلوب از مخاطب هدف دریافت شود."