چکیده:
امروزه با کوچک و پیچیده تر شدن جهان به واسطه رشد روزافزون وسایل ارتباط جمعی رسانه ها به مثابه ابزاری اساسی برای اعمال سیاست های قدرت های زورمدار به کار میروند و رقابتی جهانی در عرصه نبرد رسانه ای شکل گرفته است . همچنین رسانه ها امروزه دروازه ای به شمار میروند که از طریق آن فرهنگ به افراد منتقل میشود. توانایی تاثیرگذاری رسانه ها بر فرهنگ مخاطبان سبب شده است که قدرت های بزرگ از ابزارهای مختلف رسانه ای برای ربودن قلوب و اذهان و تغییر رفتار مردم کشور هدف به شیوه ای نرم بهره برداری کنند. در این نوشتار تلاش شده است تا با عرضه تعریفی از فرهنگ بر اساس تئوریهای مختلف ، نقش رسانه ها در جنگ نرم بررسی شود. مقاله بر اساس این رویکرد، کارکرد سلاح های رسانه ای امریکا در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران را مطالعه میکند. تحلیل و بررسی شبکه های فارسیوان ، هالیوود و رادیو فردا مطالعه موردی مقاله حاضر است .
خلاصه ماشینی:
"آنها پس از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ فیلم های ضد ایرانی و ضداسلامی بیشتری نیز تولید کردند و دولت امریکا تلاش نمود در چارچوب جنگ نرم با استفاده از هالیوود این ایده را در میان مردم خود و جهان اشاعه دهد که مسلمانان به خصوص ایرانیان نسبت به دستاوردهای تکنولوژیکی و پیشرفت اقتصادی جهان غرب حسادت داشته و اینکه دمکراسی، آزادی و حقوق بشر غربی مورد تنفر آنان است .
با بررسی محتوای برنامه های رادیو فردا پس از حوادث انتخابات سال ١٣٨٨ میتوان گفت این رسانه برای بالا بردن میزان تأثیرگذاری خود از فنونی همچون ایجاد ابهام و شائبه ، نفی و اثبات ، الگودهی، برجسته سازی، استناد مکرر و مجازی، حذف و تحریف آگاهانه ، متوسل شـدن به دروغ های بزرگ و به کار بردن آمار و ارقام نادرست برای القای نارسایی قانون اساسی در شکل حکومت دمکراتیک و مشروعیت نداشتن جمهوری اسلامی ایران ، ناکارآمد جلوه دادن مقامات و مدیران کشوری و لشکری، القـای جنـگ قدرت بین مسئولین به جای گره گشودن از مشکلات مردم ، ایجاد شبهه مخالفت جمهـوری اسـلامی ایـران بـا دسـت یافتن مردم به جریان آزاد، القای نقض قانون در میان مقامات جمهوری اسـلامی ایـران ، القـای تـلاش دولـت بـرای سرکوب آزادیهای سیاسی، ایجاد نگـرش منفـی در مـردم نسـبت بـه نظـام و ترغیـب آنهـا بـه انجـام کنش هـای اعتراض آمیز و القای نگرش منفی در مردم نسبت به روحانیت و تضعیف ارزش های دینی استفاده میکند."