چکیده:
در نظام آموزشی کشور ما ، دو زبان عربی و انگلیسی به عنوان زبان های غیر از زبان مادری آموزش داده می شوند که زبان عربی، به دلیل توصیة علمای دین ما به فراگیری آن و تاکید بر آموزش آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از اهمیت خاصی برخوردار است.پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی در مقطع متوسطه اول، ازنظر دبیران و دانشآموزان پایه هفتم شهرنکا، انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی - زمینه یابی است و برای اندازهگیری نظر دبیران و دانشآموزان، از دو پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. جامعة این پژوهش شامل همة معلمان عربی شهرنکا و دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم در سال تحصیلی 95-94 است. نمونة مورد بررسی را به شیوة تصادفی طبقه ای و براساس جدول کریجسی مورگان انتخاب شدند. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر نتیجه گرفته می شود که آموزش زبان عربی بهعنوان زبان دوم/ خارجی، در نظام آموزشی ما بهطور علمی توجه نشده است و تا حد مطلوب فاصلة زیادی دارد و برای رسیدن به نتایج مطلوب، تحولات جدی و همکاری بخشهای مختلف لازم است. از مهمترین راهکارها برای بهبود این وضعیت، ارتقای سطح آموزش ازطریق ضمن خدمت معلمان زبان عربی است.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر ، با توجه به اینکه الگو یا نظریه ای که ملاک ها یا معیارهای مشخصی برای سنجش میزان کارآمدی آموزش زبان دوم / خارجی و برنامة درسی آن یافت نشد لذا چارچوب ومحتوای کلی پژوهش (میزان کارآمدی آموزش زبان عربی) بعنوان متغیرهای اصلی عبارتنداز:معیارهای انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی آموزش زبان عربی-رابطه محتوای کتب درسی عربی متوسطه اول با معیارهای انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی متناسب - میزان مهارت معلمان زبان عربی ، جهت تدریس عربی پایه هفتم - اهداف تعیین شده در برنامه درسی عربی متوسطه اول درارتباط با نظام آموزشی ما - نقش تجهیزات آموزشی ورابطه آن با میزان مهارت های اساسی ( خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و شنیدن ) که براساس داده های پرسشنامه مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار میگیرند.
-کارآمدی آموزش زبان عربی در این پژوهش کارآمدی آموزش زبان عربی شامل مولفه های ذیل می باشد: - معیارهای انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی آموزش زبان عربی-رابطه محتوای کتب درسی عربی متوسطه اول با معیارهای انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی متناسب - میزان مهارت معلمان زبان عربی ، جهت تدریس عربی پایه هفتم - اهداف تعیین شده در برنامه درسی عربی متوسطه اول درارتباط با نظام آموزشی ما - نقش تجهیزات آموزشی ورابطه آن با میزان مهارت های اساسی ( خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و شنیدن ) - میزان علاقمندی دانش آموزان به زبان عربی کهاین متغیرهابعد ازگردآوری داده ها در پرسشنامه هاازطریق روش های آماری توصیفی واستنباطی(آزمون مجذورکای)مورد تحلیل قرار میگیرند.
متغیرهای پژوهش: الف-متغیروابسته : میزان کارآمدی آموزش زبان عربی متوسطه اول شهر نکا ب- متغیرمستقل -برنامه درسی -محتوای کتب عربی-روش های فعال تدریس-مهارت معلمان-علاقمندی دانش آموزان به درس عربی متغیر مداخله گر:-جنسیت دانش آموزان ودبیران-مدرک تحصیلی دبیران روش و ابزار تحقیق در این پژوهش از روش توصیفی از نوع زمینه یابی استفاده می شود.