چکیده:
بر اساس تحقیقات مختلف، افکار عمومی و اجتماعی شدن سیاسی جامعه چند مرحله دارد که، به ترتیب عبارتند از سیاسی شدن، تفکر در مورد مراجع قدرت، آرمانگرایی و نهادگرایی یا خصومتگرایی. دستگاه تبلیغاتی و عملیات روانی امریکا با آگاهی از این فرآیند، از ابزارها و روشهای مختلفی برای شکلدهی افکار عمومی امریکاییها و تحریف آن استفاده مینمایند. از نظر آنان نقش رسانهها در این زمینه برجستهتر از سایر عوامل است. زیرا، رسانهها با ارائه گزینشی اطلاعات، برجستهسازی برخی اخبار و بهرهگیری از روانشناسی مخاطبان، برای تحریف مستمر افکار عمومی اقدامات عاملانه و نظاممندی را انجام میدهند. دستگاه عملیات روانی ما زمانی میتواند افکار عمومی امریکا را تحت تاثیر قرار دهد که از ماهیت و عوامل موثر بر آن دانش کافی، داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"بروس و اولدندیک (٢٠٠١) بر اساس یافته های به دست آمده از پروژه کودکان رأی دهنده نتیجه گیری کرده اند که افکار عمومی امریکا، درباره موضوعات عمده سیاسی، طی فرآیند جامعه پذیری سیاسی (٢) شکل میگیرد.
هرچند این تلقی و 1 Secand Chance at Socialization 2 Political Socialization 3 Sigel رویکرد به جامعه پذیری سیاسی، از دهه ١٩٦٠ به بعد در امریکا حامیان و متولیان زیادی داشت ، اما به باور بروس و اولدندیک (٢٠٠١)، تنها رویکرد پذیرفته شده در بین صاحب نظران موضوع افکار عمومی آن کشور نیست .
مهم ترین عواملی که موجب شکل گیری افکار عمومی امریکاییها و جامعه پذیری سیاسی آنان میشود عبارتند از: ١- یادگیری و آموزش سیاسی در کودکی و نوجوانی بروس و اولدندیک (٢٠٠١) گزارش داده اند که کودکان پیش دبستانی امریکا، چهره های سیاسی مهم آن کشور، نظیر رئیس جمهور کنونی و پیشین را میشناسند و بسیاری از آنان نام یک حزب سیاسی را نیز میدانند.
آیینها و آداب و رسوم محققانی که منابع افکار عمومی امریکاییها را مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند بر این باورند که در امریکا آیینهای زیادی وجود دارند که هدف آنها ایجاد حس وطن دوستی در کودکان و افزایش وابستگی آنان به رهبران آن کشور است به باور مهرداد (١٣٧٦): 1 Recency Effect 2 Russel اجرای چنین آیینهایی از لحاظی احساس ترس آمیخته با احترام شخص را نسبت به نهادهایی که مسئولیت اجرای این آیینها به عهده آنهاست ، برمیانگیزد."