چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در معاونت تربیت دنی و سلامت آموزش وپرورش کشور میباشد. روش این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و به لحاظ هدف ، کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را معاونان ، رئیسان و کارشناسان معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش وپرورش به تعداد ٢٨٨ نفر تشکیل دادند. نمونه آماری نیز به صورت تمام شمار و برابر با جامعه آماری بود. نتایج نشان میدهد که ٤٨/٠٢ درصد از کل واریانس ها مربوط به هفت عامل میباشد. نتایج بیانگر این است که تمامی عوامل ، تاثیر معناداری بر استقرار مدیریت دانش دارند. همچنین ، اولویت بندی عوامل به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی به ترتیب عبارت است از: فرهنگ سازمانی، تعهد مدیران ارشد، مشارکت کارکنان ، آموزش کارکنان ، کار تیمی، ساختار دانشی و زیرساخت های سیستم های اطلاعاتی. با توجه به یافته های پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که با برنامه ریزی و تمرکز بر عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش میتوان دانش جدیدی را ایجاد کرد و آن را در سراسر سازمان منتشر نمود.
خلاصه ماشینی:
"Nonaka & Neumann نمودند و بیان کردند که تمام عوامل آموزشی کارکنان ، الگوبرداری، سنجش عملکرد، ساختار دانش ، زیرساختار سیستم اطلاعاتی، فرهنگ سازمانی، مشارکت کارکنان ، توانمندسازی کارکنان ، رهبری و تعهد مدیریت ارشد و کار گروهی ارزشمند در شبکۀ بهداشت و درمان بوشهر مؤثر میباشد و در رتبه بندی این عوامل ، عامل مشارکت دارای بیشترین تأثیر است و عامل ساختار دانش نیز کمترین تأثیر را بر مدیریت دانش دارد (خواجه فرد، گلنوش و وحدت ، ١٣٩٣، ٥٦).
جدول ٤ـ نتایج مربوط به آزمون تی تک نمونه ای فرضیه های پژوهش حیطه ها تعداد گویه ها فرهنگ سازمانی 6 کار تیمی 3 تعهد مدیران ارشد 5 مشارکت کارکنان 5 زیرساخت های سیستم های اطلاعاتی 3 آموزش کارکنان 5 ساختار دانشی 3 جمع عوامل استقرار مدیریت دانش 30 درادامه ، اولویت بندی شاخص های اصلی مؤثر بر استقرار مدیریت دانش با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام گرفت که در گام نخست ، ساختار سلسله مسأله ، مطابق با شاخص های تعیین شده در دو سطح هدف و معیارها ترسیم شد.
عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش وپرورش فرهنگ زیرساخت های ساختار تعهد مدیران مشارکت آموزش کار سازمانی سیستم های دانشی ارشد کارکنان کارکنان تیمی اطلاعاتی شکل ١ـ ساختار سلسله مراتبی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی در گام بعدی نیز به منظور تعیین وزن و اولویت هر شاخص ، از صاحب نظران خواسته شد با انجام مقایسه های زوجی دوبه دو بین شاخص ها، میزان اهمیت آن ها را نسبت به یکدیگر مشخص نمایند."