چکیده:
برای انتشار فناوری اطلاعات در سازمان های ورزشی، شناخت عوامل تاثیرگذار و تسهیلکننده آن الزامی است. به منظور ارائه الگوی عوامل مرتبط با انتشار فناوری اطلاعات در سازمان های ورزشی ایران، تحقیقی از نوع همبستگی اجرا شد که 176 نفر مدیر و 194 نفر کارشناس، با استفاده از نمونه گیری تصادفی در آن شرکت کردند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته ای بود که گروهی از صاحبنظران دانشگاهی روایی صوری و محتوایی آن را تایید کردند. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، آزمون همبستگی چندگانه، رگرسیون چندمتغیری و برای مدل سازی از الگوی تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها نشان دادند بین عوامل مرتبط (نگرش، ساختار سازمانی و جوّ سازمانی و مولفه های آنها) با انتشار فناوری اطلاعات در سازمان های ورزشی ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. به طور کلی میتوان گفت انتشار فناوری اطلاعات باعث افزایش کیفیت ارتباطات اداری کارمندان، کاهش ارتباطات چهره به چهره، افزایش انجام کار در فضای خارج از سازمان، سرعت پاسخ گویی به مشتریان، سرعت پاسخ گویی کارکنان به یکدیگر، صرفه جویی در زمان انجام کارها و کاهش زمان انجام فعالیت ها میشود که در نتیجه، سازمان را مجاب به استفاده از این فناوریها مینماید.
خلاصه ماشینی:
"ضرایب رگرسیون مرتبط با پیشبینی انتشار فناوری اطلاعات براساس مؤلفههای جو سازمانی سازمانهای ورزشی سازمانهای ورزشی متغیر پیشبین میزان B ضریب بتا میزان t p سازمان تربیت بدنی حمایت مدیران 254/0 142/0 108/2 ٭036/0 ارتباطات باز 233/0 212/0 146/3 ٭002/0 فدراسیونهای ورزشی حمایت مدیران 412/0 187/0 536/2 ٭047/0 ارتباطات باز 185/0 236/0 013/2 ٭013/0 ادارۀکلتربیتبدنی مدارس حمایت مدیران 091/1 598/0 238/4 ٭001/0 ارتباطات باز 394/0 599/0 734/3 ٭001/0 ٭05/0 ≥ α بحث و نتیجهگیری یافتهها نشان دادند بین نگرش از دیدگاه مدیران (در سازمان تربیت بدنی و فدراسیونهای ورزشی) و کارشناسان (در سازمان تربیت بدنی و ادارۀ کل تربیت بدنی مدارس) رابطه معنیداری وجود دارد که این رابطه در میان مدیران ادارۀ کل تربیت بدنی مدارس معنیدار نبود.
نتایج آزمون رگرسیون چند متغیری با روش ورود همزمان، برای پیشبینی انتشار فناوری اطلاعات از روی متغیرهای برداشت ذهنی از مفید بودن و آسانی استفاده (خردهمقیاسهای نگرش) از دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمانهای مذکور نشان داد که این متغیرها میتوانند پیشبینی کنندههای معنیداری برای انتشار فناوری اطلاعات باشند.
Managing intra organizational diffusion of technological innovation.
Organizational Fields and the Diffusion of Information Technologies Within and Across the Nonprofit and Public Sectors A Preliminary Theory.
Journal of Global Information Technology Management, 10(2): 57– 80.
Journal of Global Information Technology Management, 10(2): 57– 80."