چکیده:
اندیشه مهدویت در عصر غیبت، بسان چراغی فراراه شیعه قرار دارد. طرح این اندیشه از سوی پیامبر( و امامان شیعه(، متناسب با شرایط اجتماعی و معضلات پیشاروی بوده است. یافتن اجزای این طرح در کلمات هریک از معصومان، میتواند روشنیبخش شرایط و مشکلات عصر صدور باشد و طرح کلی امامان شیعه را برای عصر غیبت مشخص کند.در این نوشتار برای دستیابی به طرح اندیشه مهدویت، به بررسی مستقیم کلماتی پرداخته شده که از معصومان برجای مانده است. تحلیل محتوایی این جملات با توجه به شرایط صدور و همچنین دستهبندی موضوعی آنها، میتواند طرح هر امام برای دوره خویش را مشخص کند و در مجموع تصویری از طرح ایشان برای برخورد با شرایط اجتماعی و معضلات هر دوره و همچنین طرح کلی آنان برای عصر غیبت را نمایان سازد. یافتههای تحقیق در زندگی و کلمات امام مهدی(، گویای این واقعیت است که یکی از محورهای مهم در توقیعات آن حضرت، آموزش مفاهیم بلند مهدویت بوده است؛ خصوصا مفاهیم و احکامی که با غیبت امام، نیاز به توضیح و تاکید بیشتری داشتهاند؛ اموری مانند وقتگذاری برای ظهور، ادعای مشاهده حضرت در غیبت کبری، تکلیف اموال امام در عصر غیبت، تفکیک مدعیان ارتباط و وکلای تازه در غیبت صغری، بیانات عام در باب امامت و مهدویت با توجه به شرایط و پرسشهای خاص دوره غیبت.
Messianic idea is the light in the way of Shia during the time of Absence. In addition، the explanation of the idea by the Prophet and the Imams is dependent upon the social conditions and problems they have been facing during their own period. Finding the components of the plan in each of innocent Imam’s words can be not only enlightening but also contributing to shed light on conditions and on contemporary problems and outline The Imams thinking’s about the occultation.
This study aims to place the words of messianic ideas that have been remained and addressed by each of the Immaculate Imams. Content analysis of these sentences according to the terms of their issuance and also their thematic categories can show what Imam specified for each mission and for his period. Each Imam for his period specified a general plan for the conduct of the followers in the Absence Period. Overall، a picture of his plan for dealing with social conditions and problems of each period and also the outline of the Age of Absence are indicated. The findings in the life and words of Imam Mahdi suggests that one of the important issues he emphasized has been the higher-order concepts in the events of his messianic concepts of education; In particular concepts and judgments that need explaining while he is in absence and thus the greater emphasis is on time management of the followers for the emergence of Mahdi، how to deal with major claimants in his absence، the assignment of properties of Imam in occultation، how to deal with new lawyers who claim a relationship with him and the breakdown during the minor occultation، the public expression of the Imamate and Mahdaviyyat according to specific conditions and questions of Absence.
خلاصه ماشینی:
"در نقلی دیگر، در پاسخ پرسش محمد بن همام از نام امام، یکی از نواب اربعه پاسخ میدهد: محرم علیکم أن تسألوا عن ذلک، و لا أقول هذا من عندی، فلیس لی أن أحلل و لا أحرم و لکن عنه، فإن الأمر عند السلطان أن أبا محمد مضی و لم یخلف ولدا، و قسم میراثه، و أخذه من لا حق له فیه، و هو ذا و عیاله یجولون لیس أحد یجسر أن یتعرف إلیهم أو ینیلهم شیئا، وإذا وقع الإسم وقع الطلب، فاتقوا الله و أمسکوا عن ذلک؛ (کلینی، 1407: ج1، 330) گفتند: در این مورد سؤال کردن بر شما حرام است و این حرف را از جانب خودم نمیگویم و حق ندارم که چیزی را حلال یا حرام کنم، بلکه از جانب ایشان نقل میکنم؛ زیرا سلطان [خلیفه عباسی] میپندارد که امام حسن عسکری( از دنیا رفته و فرزندی هم از ایشان نمانده است؛ به همین دلیل میراث امام را تقسیم کردند و کسی میراث ایشان را گرفت که هیچ حقی در آن نداشت [یعنی جعفر کذاب] و اوست صاحب حق، در حالیکه اهل و عیالش اینسو و آنسو میروند (بیخانمان هستند) و احدی جرأت ندارد خود را به آنان بشناساند و یا چیزی به ایشان برساند و زمانی که نام ایشان برده شود، (عوامل سلطان) به جستوجوی حضرت خواهند پرداخت."