چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین حمایت سازمانی و مشتری مداری کارکنان در ادارات ورزش و جوانان گلستان بود. جامعه آماری تحقیق 203 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان در سال 1393 بود که بر حسب جدول کوکران، 132 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در نهایت 125 پرسشنامه عودت داده شد. برای جمع آوری داده های تحقیق از پرسش نامه های حمایت سازمانی یاواس و باباکوس (2009) و مشتری مداری داناوان و همکاران (2004) استفاده شد. ثبات درونی پرسشنامه ها توسط آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0/84 و 0/87 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین حمایت مدیریت و مشتری مداری کارکنان ارتباط مثبت و معنا داری وجود دارد. بین آموزش و مشتری مداری کارکنان نیز ارتباط مثبت و معنا داری مشاهده شد. بین ارائه پاداش و مشتری مداری کارکنان ارتباط مثبت و معنا داری وجود دارد. توانمندسازی کارکنان نیز ارتباط مثبت و معنا داری با مشتری مداری کارکنان داشت. از بین ابعاد حمایت سازمانی، توانمندسازی کارکنان و ارائه پاداش توانایی پیش بینی مشتری مداری کارکنان را دارند. پیشنهاد می شود مدیران ادارات ورزش و جوانان استان گلستان با ایجاد جو حمایتی از کارکنان خود، زمینه مشتری مداری آنان را فراهم سازند.
The aim of this study was to investigate the relationship between organizational support and customer orientation in employees of Golestan sport and youth offices. The population consisted of employees of Golestan sport and youth offices (N=203) in 2014. Sample size was determined by Cochran Table and stratified random sampling method (n=132). Finally, 125 questionnaires were returned. To collect data, Organizational Support Questionnaire developed by Yavas & Babakus (2009) and Customer Orientation Questionnaire developed by Donavan et al. (2004) were used. Internal consistency of the questionnaires was determined by Cronbach's alpha as 0.84 and 0.87 respectively. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis. The findings showed a significant positive relationship between management support and employees customer orientation. Also, a significant positive relationship was observed between training and employees customer orientation. There was a significant positive relationship between rewarding and employee's customer orientation. Empowerment had a positive significant relationship with employees customer orientation. Among dimensions of organizational support, employees empowerment and rewarding had the ability to predict their customer orientation. It is recommended that the managers of Golestan Sport and Youth offices should provide a background for employee's customer orientation with a supportive atmosphere.
خلاصه ماشینی:
همچنین از آنجا که حمایت سازمانی می تواند زمینة ارائة خدمات بهتر به مشتریان ادارات ورزش و جوانان و کسب رضایت آنان را فراهم سازد، این پژوهش می تواند به مدیران این سازمان ها کمک کند تا براساس شرایط و توانایی های سازمان خود تصمیمات لازم را در خصوص ارتقای شرایط کاری کارکنان خود بهبود بخشند و به این ترتیب موجب بهبود عملکرد و افزایش بازدهی سازمان خود شوند.
بحث و نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان داد که بین حمایت مدیریت و مشتری مداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
یافته های تحقیق نشان داد که بین آموزش و مشتری مداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که توانمندسازی کارکنان و ارائة پاداش توانایی پیش بینی مشتری مداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان را دارند، ازاین رو به مدیران ادارات ورزش و جوانان استان گلستان پیشنهاد می شود که توجه ویژه ای به برنامه های توانمندسازی کارکنان خود (مشخص کردن وظایف و اختیارات کارکنان ، غنی سازی شغلی کارکنان ، حمایت از ابداعات و نوآوری کارکنان و بهینه سازی فرایندها و روش های کاری ) و مدیریت پاداش (توجه به پاداش های مادی و غیرمادی ، متناسب بودن پاداش ها با عملکرد افراد و استفاده از پاداش ها برای ایجاد رقابت سالم بین کارکنان ) داشته باشند.
نتایج این تحقیق نشان داد که بین ابعاد حمایت سازمانی و مشتری مداری کارکنان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.