چکیده:
این پژوهش با هدف ارزیابی سلسله مراتب ارزشها و منابع تاثیرگذار بر باورهای داوطلبان ورود به رشته ی تربیتبدنی انجام شد. روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعهی آماری تحقیق شرکتکنندگان در آزمون عملی رشتهی تربیتبدنی دانشگاه های دولتی و نمونهی تحقیق 300 نفر داوطلب بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهی استاندارد نظام ارزشهای آلپورت، ورنون و لیندزی بود که روایی و پایایی آن بررسی وتاییدگردید، برای توزیع دادهها از آزمون شاپیرو ـ ویلک و برای تعیین سلسله مراتب ارزشها و منابع تاثیرگذار از آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده گردید.یافتههای تحقیق نشان داد از بین شش ارزش مورد بررسی در این مطالعه، ارزش نظری دارای بالاترین رتبه (MR=4/15) وارزش سیاسی دارای پایینترین رتبه (MR=2/98) بود و ارزشهای اجتماعی، معنوی، اقتصادی و هنری نیز به ترتیب در رتبههای دوم تا پنجم جای گرفتند.مطالعه منابع تاثیرگذار بر باورها نشان دادکه از بین منابع ده گانه مورد بررسی خانواده و اسطورههای ورزشی بیشترین منابع تاثیرگذار و فیلمها و بازیگران تلویزیون کمترین تاثیر را داشتهاند.بنابراین به نظر میرسد که متقاضیان ورود به رشتهی تربیت بدنی به ارزشهای اقتصادی، هنری و سیاسی کمتر واقف بوده و نیاز است که رسانه ها و جامعهی ورزش در این زمینهها آموزشهای بیشتری داشته باشد.
The purpose of this study was evaluated the hierarchy of values and source of influence on beliefs of candidates entering the field of physical education. The research method was survey. The Statistical population were participants in the physical education practical test. 180 boys and 120 girls were randomly selected as the statistical sample (n= 300). Data collection tools was the Allport, Vernon and Lindzey (1970) values standard questionnaire which has been used in several research and in various communities. Reliability of this questionnaire were estimated 0.84, 0.75, 0.87, 0.86, 0.89 and 0.84 for each of the six values of the Theoretical, Economic, Aesthetic, Social, Political and Religious respectively. The Shapiro_Wilk test to check data distribution and the friedman ANOVA test to rank the hierarchy of values and the source of influence on beliefs was used. All statistical analysis were performed by SPSS20 statistical software. The results showed that Theoretical value was the highest ranking (MR=4.15), Political value was the lowest ranking (MR=2.89), In addition, Social, Religious, economic and Aesthetic values were second and fifth positions respectivly. It was also observed that the family had the greatest impact on the volunteer's beliefs (MR=7.91, p
خلاصه ماشینی:
در مطالعة سمائی (١٣٨٦) که روی مدیران دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفت ، ارزش نظری بالاترین رتبه و ارزش هنری پایین ترین رتبه را کسب کرد و ارزش های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و مذهبی به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را در این سلسله مراتب داشتند (١٢).
اختلاف بین ارزش های داوطلبان بر حسب رشتة تحصیلی دورة متوسطه p-value انحراف استاندارد میانگین رشتة تحصیلی ارزش ها 0/59 ٣/٨٩ ریاضی 0/53 ٤/١٠ تجربی 0/001 ارزش نظری 0/58 ٤/٢٧ انسانی 0/55 ٣/٩١ فنی 0/83 ٣/٥٥ ریاضی 0/72 ٣/٨١ تجربی 0/052 ارزش اقتصادی 0/72 ٣/٩٥ انسانی 0/87 ٣/٦٧ فنی 0/66 ٣/٥٦ ریاضی 0/65 ٣/٧٠ تجربی 0/367 ارزش سیاسی 0/90 ٣/٨٠ انسانی 0/69 ٣/٧٨ فنی 0/51 ٤/٠٢ ریاضی 0/77 ٣/٩٤ تجربی 0/001 ارزش اجتماعی 0/57 ٤/٢٧ انسانی 0/63 ٣/٩٢ فنی 0/69 ٣/٧٥ ریاضی 0/80 ٣/٨٦ تجربی 0/090 ارزش هنری 0/78 ٣/٩٢ انسانی 0/63 ٣/٧٠ فنی 0/87 ٣/٦٧ ریاضی 0/86 ٣/٧٦ تجربی 0/019 ارزش مذهبی 0/84 ٣/٩٩ انسانی 1/02 ٣/٥٩ فنی برای بررسی اختلاف بین ارزش های داوطلبان مجرد و متأهل از آزمون یومن ویتنی استفاده شد که نتایج حاکی از وجود اختلاف معناداری بین ارزش های داوطلبان مجرد و متأهل است (٠٠٥>P)؛ این در حالی بود که در هر دو گروه ارزش نظری بالاترین و ارزش سیاسی پایین ترین رتبه را به خود اختصاص دادند.