چکیده:
هدف از این مطالعه، تحلیل عوامل موثر بر میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی شهر ارومیه براساس مدل مزیت رقابتی پورتر بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجویان و دانشآموختگان بخش تربیت بدنی تشکیل میدهند. از میان این افراد 208 نفر به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محققساخته (با ضریب آلفای کرونباخ 0/87) بود که با 38 سوال عوامل موثر بر مزیت رقابتی شهر ارومیه در میزبانی رویدادهای ورزشی را ارزیابی میکند. در این تحقیق از روش نمونهگیری غیراحتمالی گلوله برفی و برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی (با چرخش واریمکس) استفاده شد. کلیه دادهها با استفاده از نرمافزار spss در سطح معناداری05/0P≤ تحلیل شدند. نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد که 78/80 درصد از مجموع واریانس بهوسیله عوامل مستخرج به شرح زیر تبیین شد: عوامل سختافزاری و منابع پشتیبان (25/23درصد)، عوامل سیاسی - ارتباطی (20/24درصد)، عوامل نرمافزاری (16/78درصد)، منابع و جاذبههای محوری (9/56 درصد) و عوامل اجتماعی (8/25درصد). هر کدام از این عوامل به تناسب میزان اهمیت و ضعف و قوتی که نسبت به شهرهای رقیب دارد، نیازمند سرمایهگذاری، برنامهریزی، مدیریت و توجه لازم است.
The purpose of this study Affective factors analyze in hosting sport major events of Urmia city based on Porter's model of competitive advantage. Research Method was descriptive-correlation. The population for this study consists of students and graduates in physical education. Among these patients, 208 were selected as the sampling method. The research instrument consisted of a questionnaire (Cronbach's alpha coefficient of 0.87) with 38 questions is evaluated about the factors that influence in competitive advantage of Urmia in hosting sport events. In this research, snowball sampling method was used. For analyze of Data were used from the test exploratory factor analysis (rotated Varimax ). All data were analyzed with using spss software at a significance level of p ≤ 0.05. The results of factor analysis showed that 78.08 % of total variance explained by the factors extracted as follows : hardware and sources of support (23.25 %) , political - communication factors (20.24 %) , software index (16.78 %) , Core resources and attractions (9.56 %) , social factors (8.25%). Each of these factors according to the important, weakness and strength than competing cities require investment, planning, and management and attention.
خلاصه ماشینی:
Kaiser – Meyer – Olkin measure of sampling adequacy نتایج آزمون تحلیل عاملی حاکی از تأثیر پنج شاخص مهم در مزیت رقابتی در میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی است که در مجموع ٧٨/٠٨درصد از مجموع واریانس به وسیلة عوامل مستخرج به شرح زیر تبیین شد: عوامل سخت افزاری و منابع پشتیبان (٢٣/٢٥درصد)، عوامل سیاسی - ارتباطی (٢٠/٢٤ درصد)، عوامل نرم افزاری (١٦/٢٨ درصد)، منابع و جاذبه های محوری (٩/٥٦ درصد) و عوامل اجتماعی / (٨/٢٥درصد) (شکل ٤).
0/58 عامل ٣ (٢٨ش/ا٦خص در نصردافوازارریایس ) امنیت و آرامش شهر 0/49 سابقة شهر در برگزاری رویدادهای ورزشی 0/47 کنترل و ارزیابی مناسب مدیران در زمان برگزاری 0/43 بهره گیری از مدیران کارامد و لایق در برگزاری رویداد ٠/٤٨ موقعیت جغرافیایی شهر 0/51 آراستگی و زیبایی شهر 0/67 عامل ٤ شاخص منابع و جاذبه های شهرت و اعتبار شهر 0/52 محوری (٩/٥٦ درصد) استفاده از فناوری های نوین در برگزاری رویداد 0/36 فرهنگ مردم 0/38 مهمان نوازی مردم شهر 0/55 عامل ٥ (٢٥ش/ا٨خدص رصادتوامرایعانی س ) علاقه و حمایت مردم شهر 0/53 ذهنیت و دیدگاه مردم سایر شهرها نسبت به ارومیه ٠/٥٤ بحث و نتیجه گیری هدف از این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی شهر ارومیه در میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی براساس مدل پورتر بود.
Dimitra Papadimitriou & Artemisia Apostolopoulou (2009) Olympic Sponsorship Activation and the Creation of Competitive Advantage, Journal of Promotion Management, 15:1-2, 90-117.