چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رابطه بین رهبری اصیل و جوسازمانی (ملاحظه گری -نفوذوپویـایی ) در دو دانشـگاه اصفهان و دانشگاه هرات بود. روش تحقیق توصیفی ، از نـوع همبسـتگی مـی باشـد و جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش را کلیـه کارکنان اداری دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات در سال ١٣٩٤ تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جـدول کرجسـی و مورگان (١٩٧٠) به تعداد ٥٣٠ محاسبه شد. برای جمـع آوری اطلاعـات از دو پرسشـنامه رهبـری اصـیل اوولیـو و همکـاران (٢٠٠٧) و پرسشنامه جوسازمانی هالپین و کرافت (١٩٦٣) استفاده شد. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی و بـا اسـتفاده از آماره های میانگین ، انحراف معیار، همبستگی پیرسون ، آزمون T تک نمونه ، آزمون T مستقل و تحلیل رگرسـیون مـورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و این داده ها با نرم افزار SPSS١٣ تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد میـانگین نمرات حاصل از پرسشنامه های رهبری اصیل و جوسازمانی (ملاحظـه گـری - نفـوذ و پویـایی ) در هـر دو دانشـگاه در حـد متوسط به بالابود. نتایج آزمون T مستقل حاکی از آن بود که بین دو دانشگاه اصفهان و هرات ازنظر اعمال رهبری اصیل و جوسازمانی تفاوت معناداری وجود دارد (٠٠٠=P). علاوه بر آن بین رهبری اصیل و جوسازمانی (ملاحظه گری - نفـوذ و پویایی ) رابطه معنادار و مثبتی مشاهده شد (٠٠٠=P).)؛ و در هر دو دانشگاه جوسازمانی ، بیشترین همبستگی را با مولفه های رهبری اصیل را به ترتیب با شفافیت رابطه ای ، اخلاق مداری ، پردازش متوازن و خودآگاهی داشت . ضمنا تحلیل رگرسـیون داده ها حاکی از آن بود که رهبری اصیل تغییرات مربوط به جوسازمانی را پیش بینی می نماید و در بـین مولفـه هـای رهبـری اصیل به ترتیب شفافیت رابطه ای ، اخلاق مداری و خودآگاهی بیشترین توانایی در پیش بینی تغییرات مربوط بـه جوسـازمانی را داشته اند و مولفه پردازش متوازن قابلیت پیش بینی و تبیین تغییرات جوسازمانی را نداشته است
خلاصه ماشینی:
"٠٣٨/٠ ١٨٨/٠ ٤٥٩/٤ ١ شفافیت رابطه ای ٧٢٧/٠ ٠٢٧/٠ ٨٥٨/٠ ١٢٨/٢٧ ٧٣٧/٠ ٨٥٨/٠ ٠٠/٠ هرات ٢ شفافیت رابطه ای ٤٨٢/٠ ٠٣٣/٠ ٥٦٨/٠ ٤٥٩/١٤ اخلاق مداری ٨١١/٠ ٩٠/٠ ٠٠/٠ 115/10 398/0 037/0 373/0 ٣ شفافیت رابطه ای ٤١٠/٠ ٠٣٤/٠ ٤٨٤/٠ ٩٢٩/١١ اخلاق مداری ٢٨٠/٠ ٠٣٩/٠ ٢٩٨/٠ ١١٩/٧ ٨٢٩/٠ ٩١١/٠ ٠٠/٠ خودآگاهی ٢١٨/٠ ٠٤١/٠ ٢١٩/٠ ٣٣٠/٥ به منظور تبیین میزان پیش بینی تغییرات مربوط به جوسازمانی (ملاحظه گری – نفوذ و پویایی ) از طریق رهبری اصـیل از رگرسیون ساده استفاده گردید و نتایج نشان داد که ضریب بتا استاندارد در دانشـگاه اصـفهان ٨٧/٠ و دانشـگاه هـرات ٩٠/٠ می باشد که با توجه به این کـه آمـاره t-value در بـه دسـت آمـده درهـر دو دانشـگاه (دانشـگاه اصـفهان ٩٢٠/٢٨، دانشگاه هرات ٩٤٢/٣٣) بزرگ تر از مقدار بحرانی ٩٦/١ است ، بنابراین ضـرایب بتـای مشـاهده شـده معنـادار اسـت .
علاوه بر این یافته های حاصـل از تحلیـل رگرسـیون سـاده و گام به گام مربوط به داده های هر دو دانشگاه نشان می دهد که رهبری اصیل می تواند به عنوان متغیر تأثیرگذار و پـیش بینـی کننده جوسازمانی (دو مؤلفه ملاحظه گیری و نفوذ و پویایی ) در نظر گرفته شود (جدول شماره ٥) و در هـر دو دانشـگاه از میان مؤلفه های رهبـری اصـیل ، شـفافیت رابطـه ای بیشـترین توانـایی را در پـیش بینـی تغییـرات مربـوط بـه مؤلفـه هـای جوسازمانی (ملاحظه گری –نفوذ و پویایی ) را دارد و پس ازآن متغیرهای اخلاق مداری و خودآگاهی بیشترین توانایی را به صورت ساده و ترکیبی در پیش بینی تغییرات مربوط به دو مؤلفه جوسازمانی رادارنـد و متغیـر پـردازش متـوازن قابلیـت تبیین تغییرات دو مؤلفه جوسازمانی یعنی ملاحظه گری و نفوذ و پویایی را نداشته است (جدول شماره ٦)."