چکیده:
مساله مورد بررسی در این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان زنجان است. شاخصهای بهکار رفته برای اندازهگیری ذهنیت فلسفی عبارتست از: جامعیت، تعمق و انعطافپذیری که ارتباط این شاخصها با میزان خلاقیت استادان مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش، استادان دانشگاههای آزاد استان زنجان (440=N) نفر بوده ، نمونه مورد نظر از طریق نمونهگیری تصادفی - طبقهای انتخاب گردیده است (210=N) . در پژوهش مورد نظر برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامهی؛ خلاقیت، ذهنیت فلسفی، استفاده شده است که هر دو استاندارد بوده و ضریب روایی آنها به ترتیب 81% و 80% برآورده گردیده است . برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش آمار توصیفی از مشخصههای آماری نظیر فراوانی ، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی بهمنظور بررسی رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی و برای مقایسه میانگینها در متغیرهای گروهبندی نظیر جنس و رشته تحصیلی از آزمون T مستقل استفاده گردیده است . نتایج پژوهش نشان میدهد؛ - با توجه به سطح معناداری (01/0 < p) میتوان با اطمینان 99/0 پذیرفت که بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت استادان رابطه معناداری وجود دارد. - بین سه شاخص ذهنیت فلسفی یعنی جامعیت، تعمق، انعطاف پذیری، با خلاقیت رابطه آماری معناداری وجود دارد. - مقایسه انجام گرفته بهوسیله آزمون T مستقل نشان میدهد در رشته علوم انسانی و علوم پایه بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت استادان تفاوت معناداری وجود ندارد. - مقایسههای انجام گرفته بهوسیله آزمون T مستقل با 05/0 > p نشان میدهد بین میزان خلاقیت استادان زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد. اما با 01/0 > p ذهنیت فلسفی در مردان بیشتر از زنان است. - در بین شاخصهای ذهنیت فلسفی نیز تنها عاملی که باعث ایجاد تفاوت شده شاخص تعمق است، بهطوریکه مردان بهشکل معناداری تعمق بیشتری از زنان داشتند، اما انعطافپذیری و جامعیت زنان و مردان تفاوت معناداری با یکدیگر نداشته است.
خلاصه ماشینی:
"پرسش هایی مانند این که اعضای هیأت علمی دانشگاه ها از نظر ذهنیت فلسفی و خلاقیت در چه وضعیتی قرار دارند؟ آیا بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت آنها رابطه ای وجود داردو چگونه می توان توانایی های مرتبط با ذهنیت فلسفی و خلاقیت اعضای هیأت علمی را تقویت کرد؟ با توجه به موارد بالا در پژوهش حاضر این مسأله بررسی میشود که ویژگی های ذهن فلسفی اعضای هیأت علمی به عنوان یکی از عناصر کلیدی در سیستم دانشگاهی تا چه میزان با خلق اندیشه هاو ایده های نو(خلاقیت ) آنها رابطه دارد؟ با پیشرفت روزافزون و پیچیدگی جوامع و وقوع تغییرات سریع علمی، صنعتی و اجتماعی ، پیش بینی دانش هاو مهارت های ضروری برای زندگی آینده مشکل شده است وبه عبارتی نمی توان به گذشته به عنوان راهنمای آینده تأکید داشت .
مقایسه های انجام گرفته به وسیله ی آزمون T مستقل نشان میدهد که خلاقیت و ذهنیت فلسفی (جامعیت ، تعمق و انعطاف پذیری ) در رشته علوم انسانی و علوم پایه با یکدیگر هیچ تفاوت معنیداری ندارد زیرا مقدار ٠٠٥<p می باشد.
-سؤال اصلی دیگر پژوهش اینکه آیا بین ابعـاد ذهنیـت فلـسفی و میـزان خلاقیـت اعـضای هیـأت علمی دانشگاه های آزاد استان زنجـان بـر اسـاس ویژگـی هـای جنـسیت و رشـته تحـصیلی تفـاوت معناداری وجود دارد؟ مقایسه های انجام گرفته به وسیله آزمون T مستقل نـشان داد کـه خلاقیـت و ذهنیت فلسفی (جامعیت ، تعمق و انعطاف پذیری ) در رشته علـوم انـسانی و علـوم پایـه بـا یکـدیگر تفاوت معناداری ندارد."