چکیده:
از نظـر بسـیاری از متخصصـان و صاحب نظـران آمـوزش عالـی ، مهم تریـن عامـل ناکارآمـدی سیاسـت گذاری آمـوزش عالـی ایـران در حـال حاضـر، منطبـق نبـودن سیاسـت ها و تصمیم هـای ایـن حـوزه بـا پشـتوانه های علمـی ، نظـری و پژوهشـی اسـت . سیاسـت پژوهی به عنـوان فراینـدی پژوهشـی ، معطوف به ارائه گزینه های سیاسـتی و ناظر به عمل ، به سیاسـت گذاران ، تعریف می شـود و می تواند در سیاسـت گذاری منطقـی و عقلایـی در حـوزه آمـوزش عالـی بسـیار موثـر باشـد؛ ازایـن رو هـدف کلـی ایـن مقالـه ، آسیب شناسـی فراینـد سیاسـت پژوهی در آمـوزش عالـی ایـران اسـت . به منظـور نیـل بـه ایـن هـدف ، جامعـه آمـاری مقالـه حاضـر، مراکـز، موسسـه ها و پژوهشـکده های سیاسـت پژوهی ، اعـم از موسسـه های وابسـته بـه وزارت علـوم ، تحقیقـات و فنـاوری یـا غیروابسـته بـه ایـن وزارتخانـه ، سیاسـت گذاران باسـابقه در حـوزه آمـوزش عالـی و همچنیـن خبرگان علمی این حـوزه بودند که ١٤ نفر از آن هـا به صـورت هدفمنـد بـرای انجـام مصاحبه هـای عمیـق انتخـاب شـدند و روایـی یافته هـا نیـز بـا روش هـای تطبیـق مشـارکت کنندگان و بازبینـی همـکاران بررسـی شـد. بـرای تجزیه وتحلیـل داده هـا از کدگذاری باز و محوری اسـتفاده شـده اسـت . یافته های پژوهش ، حاکی از وجود ١١٣ گزاره مفهومی )مقولـه فرعـی (، ١٤ مقولـه اصلـی در قالـب پنـج بعـد عوامـل زمینـه ای و محیطـی ، عوامـل سـاختاری ، عوامـل کارکـردی )مربـوط بـه سیاسـت گذاران . تصمیم گیـران آمـوزش عالـی و سیاسـت پژوهان آمـوزش عالـی (، و عوامـل تعاملـی و ارتباطـی بـود کـه روابـط بیـن آن هـا در الگـوی پژوهـش ترسـیم شـد.
خلاصه ماشینی:
"عوامل ارتباطی و تعاملی عوامل ارتباطی و تعاملی کم بودن دیدگاه های مشترک نبود موازیکاری مثبت در سیاست پژوهی ناهماهنگی بین نهادهای سیاست گذار ناهماهنگی بین • ناهماهنگی بین نهادهای سیاست پژوه نهادها • عدم درک متقابل دو قشر شکل نگرفتن گفتمان بین دو قشر کم بودن روابط غیررسمی مشارکتی نبودن شناخت اولیه مسائل کم بودن رفت وبرگشت توصیه های سیاستی عوامل بازخوردی • کم بودن تحلیل های سیاستی در دوره های زمانی بی توجهی به بازخورد بحث و نتیجه گیری بـا توجـه بـه تحلیـل مصاحبه هـای انجام شـده و همچنیـن مبانـی نظـری و ادبیـات پژوهـش ، عوامـل مختلفـی در ناکارآمـدی و کژکارکـردی فراینـد سیاسـت پژوهی در آمـوزش عالـی ایـران تأثیرگذار هسـتند؛ فراینـدی کـه امـروزه بـا توجـه بـه پیچیدگی هـای روزافـزون علـوم مختلـف و تغییـرات لحظـه ای در محیط درونی و بیرونی دانشـگاه و آموزش عالی و همچنین کمبود منابع ، یکی از بدیهی ترین مسـائل در کشـورهای توسـعه یافته و دانشـگاه های پیشـرو شـناخته می شـود و در آمـوزش عالـی ایـران ، به دلیـل برخـی مسـائل و چالش هـای فـرارو، نتوانسـته اسـت کارویژه هـای ماهیتـی خـود را به گونـه ای مطلـوب انجـام دهـد )کارویژه هـا، مأموریت هـا و اهدافـی کـه با توجه به اساسـنامه های مصوب ، در شـکل گیری اولیـه ایـن مراکـز و مؤسسـه ها موردنظـر بوده انـد(."