چکیده:
پـژوهش حـاضر بـا هدف مـقایسه بـاورهای خودکارآمدی عمومی دانشجویان به صورت بالینی افسرده یا مضطرب، با دانشجویان عادی در دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شد. بدین منظور 180 دانشجو با روش نمونه گیری در دسترس، بر اساس نظر روان پزشک، و ابزارهای تشخیصی (پرسشنامه های اضطراب کتل، افسردگی بک) انتخاب شدند: نمونه از سه گروه (هر یک شامل30 دختر و 30 پسر) تشکیل می شد و شامل دانشجویان مضطرب یا افسرده ای از مرکز مشاوره دانشگاه باهنر بود که در سه ماهه اول سال 89 برای نخستین بار به مرکز مشاوره مراجعه کرده بودند، و همچنین از دانشجویان عادی ای تشکیل می شد که در نیمسال دوم 89-88 مشغول به تحصیل بودند و از لحاظ جنس، سن، سطح تحصیلات، و وضعیت تاهل با گروه اول همتا شده بودند. ابزار دیگر پژوهش، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE-10) بود. داده ها با استفاده از آزمون خی، تحلیل واریانس یک متغیری، و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان افسرده و مضطرب با دانشجویان عادی در خودکارآمدی عمومی تفاوت معنادار وجود دارد و دانشجویان عادی در خودکارآمدی عمومی نمره های بیشتری کسب می کنند.
خلاصه ماشینی:
A دانشگاه علوم پزشکی پردیزه کرمان Medical Science of University of Kerman پـژوهش حـاضر بـا هدف مـقایسه بـاورهای Abstract: The present research was aimed to خودکارآمدی عمومی دانشجویان به صورت بالینی افسرده یا clinically compare general self-efficacy beliefs مضطرب ، با دانشجویان عادی در دانشگاه شهید باهنر of depressed or anxious students with normal کرمان انجام شد.
نتایج بررسی کونو٩، و همکاران (٢٠١٠)، نشان داد رابطۀ منفی و معناداری بین خودکارآمدی با اضطراب ، افسردگی ، و فشار روانی پس از آسیب وجود دارد، و با مداخله و افزایش خودکارآمدی در این بیماران میتوان نشانه های روانی را در 1- Becher 2- Ehrenberg 3- Kim 4- Takaki 5- Weng 6- Dai 7- Huang 8- Chiang 9- Kohno 32 32 آنها کاهش داد.
1- Akin 2- Francis 3- Weiss 4- Senf 5- Heist 6- Hargraves 7- Luszczynska 8- Gutierrez-Dona 9- Schwarzer 10- Tabassum 11- Rehman 12- Leganger 13- Maciejwski 14- Pregerson 15- Mazure 16- Quinn 17- Hazen 18- Martin 19- Zeiss 20- Kanfer 21- Stanley 22- Rosenbaum 23- Hadari 33 33 روش جامعه آماری مورد مطالعه در پژوهش حاضر بـرای گـروه افـسرده و گـروه مـضطرب را افـرادی تشکیل میدادند که در سه ماهۀ اول سال ٨٩ برای نخستین بار به مرکز مشاوره دانشگاه بـاهنر کرمان مراجعه کرده بودند، و جامعه آماری گـروه عـادی را دانـشجویان دانـشگاه شـهید بـاهنر کرمان که در نیمسال دوم ٨٩-٨٨ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند.