چکیده:
در درمان شناختی- رفتاری برای کودکان دچار اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، سعی می شود از طریق آموزش کنترل خشم بر اثر ناکامی، علائم پرخاشگری را کاهش دهند. این علائم، نتیجه اسنادهای اشتباه درباره هدف یا مقصود و توجه انتخابی آنها به علائم پرخاشگری تلقی می شوند. پژوهش حاضر نیز با هدف ارزیابی این رویکرد انجام شد. نمونه پژوهش شامل 32 دانش آموز دچار اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود که در پایه های سوم، چهارم، و پنجم دبستان تحصیل می کردند. دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه 16 نفری گمارده شدند. قبل از اعمال مداخله، دو گروه با استفاده از پرسشنامه کاهش خشم، مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایشی 9 جلسه تحت درمان شناختی- رفتاری قرار گرفت. پس از انجام این مداخله، هر دو گروه مجددا با پرسشنامه کاهش خشم مورد بررسی قرار گرفتند. مرحله پیگیری این آزمایش عبارت بود از اجرای مجدد همین پرسشنامه، یک ماه بعد، روی هر دو گروه. تحلیل داده ها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه در مرحله پس آزمون و مرحله پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که درمان شناختی- رفتاری بر خشم و خرده مقیاس های آن اعم از ناکامی و پرخاشگری تاثیر گذاشته و باعث کاهش شدت این علائم شده است و روابط این کودکان را با کودکان هم سن و هم با مراجع قدرت بهبود بخشیده است.
خلاصه ماشینی:
1- Barkley 2- Brown 3- Young 4- Thome 5- Weiss 6- Hechtman 7- relaxation training 8- self-talk 9- problem solving 10- role playing 114 114 راپورت ١، چانگ ٢، و شور٣ (٢٠٠١) نوعي الگوي مفهومي را براي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي تدوين کرده اند که در آن، چنين بيان ميشود که داروهاي محرک روان ، بر جنبه هاي عصب شناختي ، و درمان شناختي ـ رفتاري ، بر جنبه هاي شناختي اين اختلال اثر ميگذارد.
مداخلۀ شناختي ـ رفتاري که طي ٩ جلسه (به مدت سه هفته ، هر هفته ٣ روز، و هـر روز ٢ ساعت ) اجرا شد، عبارت بود از آموختن شيوه هاي حل مسئله ، خودتعليمي ، تکنيک هاي آرام سـازي جهت کمک به کودک براي درک علائم دروني و بروني ، الگوسازي، راه حـل انديشـه گشـايي ١، و بيـان مناسب احساسات ، روش هاي کنترل افکار و احساسات در رفتار، تقويت رفتار مبتنـي بـر همکـاري يـا شريک سازي ، و کنترل ناکامي و عصبانيت .
همساني دروني اين 1- audaciously 2- assertiveness 3- analysis of covariance 4- covariate 5- effect size 6- Cohen 7- Borenstein 8- Meyers 9- Gamst 10- Guarino 11- The Diagnosis of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Scale 119 119 آزمون را کاشاني موحد (١٣٨٤)، ٠/٨٢ گزارش کرده است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش به منظور بررسي تأثير درمان شناختي ـ رفتاري بر کاهش خشم کودکان داراي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي صورت گرفت .
1- Spense 2- Donovan 3- Brechman-toussaint 4- Fox 5- Safren 6- Sprich 7- Perlman 8- Otto 9- Skiba 10- McKelvey 124 124 مراجع : :References استالارد، پل (١٣٨٩).