چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین عملکرد مهارتی و آمادگی روانی با کارآمدی جمعی در بازیکنان فوتبال بود. نمونه آماری این پژوهش، شامل 80 نفر از بازیکنان فوتبال مرد شهر اراک بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای مهارتی فوتبال شامل: شیرین کاری با توپ، آزمون دریبل کردن، دوی رفت و برگشت با توپ و آزمون هدفگیری، پرسشنامه مهارتهای ذهنی اوتاوا و پرسشنامه کارآمدی جمعی در ورزش استفاده شد. سپس دادهها بوسیله نرمافزار SPSS نسخة 16 و با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین عملکرد مهارتی و آمادگی روانی با کارآمدی جمعی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و کارآمدی جمعی با سن، سابقه قهرمانی، سابقه ورزشی و سابقه عضویت در تیم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که عملکرد مهارتی و آمادگی روانی پیشبینی کنندة مناسبی از کارآمدی جمعی بود.
The purpose of this study was to examine the relationship between skill performance, mental preparation and collective efficacy in football players. The statistical sample of the study included 80 male soccer players selected randomly from Arak city football teams. Data were collected using the following skill tests: preserving the ball in the air, dribbling test, run sweep with the ball and targeting test, the Ottawa mental skills questionnaire and collective efficacy questionnaire in sports. Then data were analyzed by SPSS 16 software using the statistical tests of Pearson correlation coefficient and simple linear regression. The results of the study showed that there was a significant positive relation between skill performance, mental preparation and collective efficacy. Collective efficacy was also positively correlated with the age, championship background, sports background and team membership history. Moreover, results showed that both predictive variables including skill performance and mental preparation are appropriate predictors of collective efficacy.
خلاصه ماشینی:
Gilson, Chow & Feltz کارآمدی جمعی تیم های والیبال دانشجویی نشان دادند که رابطه مثبت و معناداری بین اعتماد به نفس بازیکنان و کارآمدی جمعی وجود دارد ولی ارتباط معناداری بین اعتماد به نفس بازیکنان و انسجام گروهی مشاهده نشد.
نتایج تحلیل همبستگی در نشان میدهد که در بازیکنان فوتبال بین عملکرد مهارتی و آمادگی روانی با کارآمدی جمعی، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
ضرایب رگرسیونی برای تعیین ارتباط کارآمدی جمعی با آمادگی روانی متغیر وارد شده در مدل ضریب غیراستاندارد B ضریب استاندارد شده β مقدار t سطح معناداری ( به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج پژوهش (درج شده در جدول ٥) نشان داد که بین عملکرد مهارتی با کارآمدی جمعی رابطۀ معناداری وجود دارد؛ بنابراین این متغیر (عملکرد مهارتی)، پیش بینی کنندة کارآمدی جمعی در بازیکنان فوتبال است (٠٠٥≥P).
تحلیل واریانس رگرسیون کارآمدی جمعی برای متغیر آمادگی روانی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج پژوهش (درج شده در جدول ٨) نشان داد که بین آمادگی روانی با کارآمدی جمعی رابطۀ معناداری وجود دارد؛ بنابراین این متغیر (آمادگی رونی)، پیش بینی کنندة کارآمدی جمعی در بازیکنان فوتبال است (٠٠٥≥P).
بحث و نتیجه گیری هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ بین عملکرد مهارتی و آمادگی روانی با کارآمدی جمعی بازیکنان فوتبال شهر اراک بود.
نتایج نشان داد که بین عملکرد مهارتی و آماگی روانی با کارآمدی جمعی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
Roleambiguity, role efficacy, and role performance: multidimensional and meditational relationships within interdependent sport teams, Group dynamics: theory, research, and practice, 6: 229-242.