چکیده:
دنیای مدرن دارای متنی فرهنگی است که در آن عناصرفرهنگی به منصه ظهورمی رسندوتمام تعاملات اجتماعی وکنشهای افراد دراین بستر فرهنگی شکل می گیرند،ومعنامی شوند.این مقاله به تبیین این تعاملات که خودموجب پدیداری سلایق فردی وسبک زندگی افراد می شود با دورویکرد دینی وجامعه شناختی می پردازد.همچنین با درنظرگرفتن اینکه درجامعه ایران که فرهنگ غالب مذهبی است، دراکثر مواردماشاهد سبک زندگی مدرن مصرفی هستیم، که چالشهایی رابوجود آورده، ودراین مقاله به اختصار به آن پرداخته می شود.ادبیات نظری این مقاله برگرفته از نظرات جامعه شناسان والهیون است.روش تحقیق حاضر تحلیلی - تبیینی است.ابزار جمع آوری اطلاعات اسناد ومدارک موجود از طریق تحلیل محتوا (تعریف درون متنی) می باشد.بررسی ها نشان میدهد، به تدریج که محیط وتعاملات اجتماعی انسان از جامعه سنتی فاصله می گیرد، سبک زندگی مدرن بیشترمتجلی می شودودرجامعه ایران که فرهنگ مذهبی غالب است، الگوی سبک زندگی مدرن ومصرفی موجب تقابل گردیده است وپیامدهایی را به همراه داشته است. درصورتیکه با ایجاد تلاش در جهت سبک زندگی دینی وتقویت ایمان مذهبی می توان چالشها را تقلیل دادوبا رهایی افرادازازخودبیگانگی آنهارابه هویت دینی خودرهنمون کرد. ضمنا که سبک زندگی دینی خودیکی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی است.
خلاصه ماشینی:
"پس می توان این پرسش را مطرح نمود که چرا درجامعه مذهبی ایران ،تا حدزیادی شاهد سبک زندگی مدرن مصرفی هستیم ؟ بنابراین مسئله بودن موضوع از بعد تحلیلی نقشی است که می تواند موجب آرامش وتقویت هویت دینی وقرب الهی در بعدفردی وقناعت ورزی وتوسعه وپیشرفت وانسجام اجتماعی در بعداجتماعی گردد.
اگربه دنبال مفهوم دین در مطالعات سبک زندگی باشیم ،از آن جهت که این مطالعات در غرب انجام شده وپیوسته در غرب با بی تفاوتی نسبت به دین مواجهیم که بیشتر به کارکرد دین می پردازندوکارکردهای متفاوت وبعضا متناقضی رابرای دین قائلند،چندان توفیقی نمی یابیم ،اما دراین مقاله به تاثیرارزشها ونظام ارزشی در سبک زندگی وتعاملات ومقایسه دوسبک پرداخته می شود ،یافته های مطالعاتی درخصوص پیونددین وسبک زندگی به خصوص در جوامعی مانندایران که نقش دین در عرصه های اجتماعی ،سیاسی ،فرهنگی وحتی اقتصادی بسیار پررنگ است وساختارهابا رنگ وبوی ارزشی ودینی شکل گرفته اند،بسیار جالب خواهد بود.
اوقات فراغت مفهومی عینی وگویاست که سبک زندگی ودر نتیجه هویت را در گویاترین ومحسوس ترین شکل خودبیان می دارد(ربانی وشیری، ١٣٨٨، ٢١٨) مصرف کالاهای فرهنگی :کالاهایی هستندکه دارای ویژگی های زیرباشند:مولدیا حاصل اندیشه هستند،زبان یا بیانی نمادین دارند،نتیجه خلاقیت وآفرینش فکری یا حسی فرد یا گروهی از افراد است که هدف اصلی آن انتقال معناست ، علاوه بر ارزش اقتصادی ،ارزش فرهنگی دارند.
(مکارم شیرازی،٢١٧/٢٢-٢١٨) بنابراین باتوجه به جایگاه دین در جامعه ایران ،شایسته است به این امر توجه شود که برای رسیدن به سبک زندگی دینی باید علاوه برقوانین وآموزه های اسلامی ،ایمان ومیوه آن تقوی نیز در افراد تقویت شود ."