چکیده:
مديريت روستايی با تکيه بر سازمانها و نهادهای مردمی از رهيافتهای مطرح با هدف توسعه پايدار و متوازن در بسياری از نقاط جهان از جمله ايران است. دهياریها در قالب نهادی غيردولتی بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در 1377 تأسيس شده و از 1382، با هدف توسعه همهجانبه و پايدار روستاهای کشور، فعاليت خود را آغاز کردهاند. اين پژوهش در 1389، با استفاده از پاراديم تحقيق کيفی، انجام شده است. جامعه آماری شامل 30 دهيار شهرستان بستانآباد است، که در قالب گروههای متمرکز کانونی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. در جمعآوری و تفسير دادهها، از مشارکت فعالانه جامعه آماری بهرهگيری شده است. تربيت مديران آشنا به شرايط روستا و سازمانهای محلی، انجام کار کارشناسی کافی قبل از اجرای طرحها، انتخاب دهياران توانمند و بهدور از مسائل قبيلهای، لحاظ کردن رضايت مردم، الزام سازمانها به همکاری با دهياران، و اعطای نقش بيشتر به دهياران در امور روستايی از جمله پيشنهادهای پژوهش حاضر است.
The objective of the present study is to examine the factors influencing farmers’ attitude towards land consolidation of Gholbolagh dam downstream farmers. This is a descriptive-correlational survey which is carried out in 2011. Based on Bartlett table، the sample size is equal to 120. A questionnaire is designed and its validity assessed by faculty members of Extension and Agricultural Education Department from Tarbiat Modarres University. Chronbach's alpha reliability test is used to determine the reliability of multi-item indicators and for different parts is ranged between 0.76 to 0.85. Several factors relate to farmers attitude to the land consolidation project: level of education، farmers’ satisfaction with project، economic، motivational، extension-training، socio-cultural factors and factors inherent to the project. According to stepwise regression analysis، four factors explain 66.4 percent of variance in farmers’ attitude; factors inherent to the project، economic and motivational factors and level of education.
خلاصه ماشینی:
"۷ ۳ نبود نظام برنامه ریزی برای روستا ۸ ۲ معابر و اصلاح آن (مردم مقاومت می کنند) ۸ ۲ مأخذ: یافته های تحقیق جدول ۴- اولویت بندی راهکارهای پیشنهادی دهیاران منطقة مورد مطالعه راهکارها امتیاز سطح بندی دهیاران پیش از آموزش ۶ ایحاد فضای همکاری و مشارکت بین دهیاران و مسئولان ۵ انجام نیازسنجی آموزشی ۴ تربیت مدیران آشنا به شرایط روستا و سازمان های محلی ۳ برگزاری بازدیدهای آموزشی برای دهیاران ۲ تولید و توزیع نشریات آموزشی و پژوهشی ۱ انجام کار کارشناسی کافی در ارتباط با طرح هایی نظیر طرح هادی ۶ کوتاه کردن مراحل اداری و دیوان سالاری ۵ در اختیار قرار دادن نقشه ها و طرح های سازمان ها (بنیاد مسکن ) ۴ لحاظ کردن سطح قیمت های رایج و زمین در هر روستا در تعیین میزان اعتبار ۴ افزایش اعتبار عمرانی متناسب با وضعیت و بزرگی روستاها ۳ رفع مشکلات قانونی عقب کشی ها و اصلاح معابر ۳ تأکید به سازمان ها و نهادها برای تعامل بهتر با دهیاران و توجه به مکاتبات آنها ۳ یکسان سازی و قانونمند کردن مسائل مالی ۲ توجه به فصل کاری هنگام پرداخت ها، قراردادها و ابلاغیه ها ."