چکیده:
اقتصاد مقاومتی، الگوی بومی درونزای توسعه کشور است. برای اجرای موفق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سازمانهای مختلف از جمله دانشگاهها، آگاهی از نگرش اعضای آن به منظور زمینهیابی و برنامهریزی اثربخش ضروری است. سوال اصلی تحقیق حاضر این بود که میزان آمادگی نگرشی اعضای هیئتعلمی دانشگاهها برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی تا چه حد میباشد؟ پژوهش کاربردی حاضر به روش توصیفی-همبستگی با استفاده از ابزار پرسشنامه (پس از تایید روایی و پایایی) در دانشگاه زنجان انجام پذیرفت و پردازش دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 انجام شد. نتایج حاکی از آن است که نگرش اعضای هیئتعلمی به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در آموزش عالی مساعد (میانگین4/20 در مقیاس 5 سطحی لیکرت) میباشد. همچنین نتایج نشان داد بین نگرش اعضای هیئتعلمی به سیاستهای اقتصاد مقاومتی با برداشت آنها از قابلیت اجرای این سیاستها در حوزههای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی فرهنگی ارتباط مستقیم و معنیدار وجود دارد. با توجه به نگرش مثبت اعضای هیئتعلمی به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، توصیه میشود رویههای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی موجود دانشگاهها با مشارکت اعضای هیئتعلمی با معیار سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرند.
خلاصه ماشینی:
"همچنین نتایج نشــان داد بین نگرش اعضـای هیئت علمی به سـیاست های اقتصاد مقاومتی با برداشت آنها از قابلیت اجرای این سیاست ها در حوزه های آموزشی ، پژوهشی و دانشــجویی فرهنگی ارتباط مســتقیم و معنی دار وجود دارد.
رحمان پور و همکاران (١٣٩٤) تحقیقی با هدف بررســـی رابطه مبانی و اصـــول برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران با مضامین اقتصاد مقاومتی به منظور پیشنهاد برنامه درسی مطلوب انجام داد و نتایج این تحقیق نشـان داد که در بخش اصول برنامه درسی ملی ، توجه به مبانی اســلامی به عنوان زیرســاخت فرهنگی و ظرفیت موجود کشــور در راســتای تحقق اقتصـاد مقاومتی ، به عنوان یک ضرورت اساسی مورد تأکید قرار می گیرد.
نثـاری و همکـاران (١٣٩٤) در تحقیقی بـا هـدف بررســـی راهبردهای تأمین منابع مالی پایدار شـهرداری تهران در برنامه پنج سـاله ، با تأکید بر سـیاسـت های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نشـان داد که بخش عمده ای از درآمدهای اصـلی شـهرداری ها، با مفاهیم پایداری ، سازگار / نیستند و از استمرار و مطلوبیت ، برخوردار نمی باشند؛ پس این ضرورت به وجود می آید که شــهرداری ها بهتر اســت بامطالعه ســاختار درآمدی و بر پایه اقتصــاد مقاومتی ، راهکارهای جـدیـدی را برای تـأمین منابع درآمدی پایدار و مســـتمر به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان داشته باشند.
همچنین نتایج تحقیق نشان داد بین نگرش اعضای هیئت علمی به سیاست های اقتصاد مقاومتی با برداشـت آنها از قابلیت اجرای این سیاست ها در حوزه های آموزشی ، پژوهشی و دانشجویی فرهنگی ارتباط مستقیم و معنی دار وجود دارد."