چکیده:
این پژوهش به منظور ارائه یک الگوی بومی تبلیغات سیاسی در ایران با توجه به مبانی ارزشی اسلام طراحی شده است. پژوهشگران تلاش نموده اند تا با توجه به پیشینه نظری تحقیق 7 سازه طراحی و برای سازه های طرح شده با توجه به مبانی نظری و ادبیات موضوع، شاخص های مرتبط را استخراج نمایند. مراحل کار بدین شکل بود که ابتدا با استفاده از نظر خبرگان و اساتید دانشگاه، سازه ها و متغیرهای استخراج شده از ادبیات موضوع تعیین گردید و با نظر و توافق خبرگان به کمک تکنیک دلفی مورد آزمون قرار گرفت. سپس برای این پژوهش 10 فرضیه تهیه و تدوین گردید که با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی و تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت. به منظور پالایش داده ها از نرم افزار SPSS و از مدل ساختاری در قالب تحلیل عاملی تائیدی، تحلیل مسیر و نرم افزار LISREL استفاده شده است. در نهایت نتایج و پیشنهاداتی ارائه گردید که می تواند برای صاحبنظران و مدیران تبلیغاتی مفید باشد و به عنوان پایه ای برای ایجاد یک مدل تبلیغات سیاسی موفق در کشورمان مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"عملکرد تبلیغات رسانه عوامل تأثیرگذار عوامل ساختاری نوع رسانه (بالاخطی /پایین ) عملکرد موفق خطی ) عوامل رفتاری تبلیغات سیاسی بومی عوامل زمینه ای پیام رسانه ارزشهای دینی (شکل شماره ٢ : مدل نهـایی تبلیغـات سیاسـی موفـق بـومی در ایـران منبـع : یافتـه هـای پژوهش ) در شکل شماره ٣ مدل جامع پژوهش در حالت مقادیر معنـا دار ترسـیم شـده اسـت کـه نشان میدهد ارتباط سازه ها با یکدیگر معنا دار است و تنها در فرضیه ششم عوامـل رفتـاری بر روی پیام بی تاثیر است که در مدل مشخص شده است .
به عبارت دیگر عوامل سـاختاری همانند فن آوری ، هدفگذاری صحیح ، قوانین و مقررات، بودجه بندی مالی ، رقابـت ، دانـش تبلیغات سیاسی و آگاهی از وضعیت جامعه ،به صورت مستقیم بر انتخاب نـوع رسـانه تـاثیر گذار است و چنانکه در مدل نهـایی تحقیـق مشـاهده مـی گـردد، نتـایج بـا ادبیـات موضـوع همخوانی دارد و فرضیه تحقیق تایید میگردد.
١- با توجه به اینکه در بـین سـازه هـا عوامـل زمینـه ای یـا محیطـی دارای بیشـترین تـاثیر میباشـد(٦٢٤/)، پیشـنهاد پژوهشـگر ایـن اسـت کـه عـلاوه بـر تحلیـل عوامـل سیاسـی ، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی، انواع دیگر تحلیل محیطی مورد بررسی قـرار گیـرد و عامل حمایت های دولت در تبلیغات سیاسی بـه صـورت کامـل و مجـزا مـورد تحلیـل قرار گیرد تا بتواند یافته های تحقیق ما را کاملتر نماید."