چکیده:
هدف مطالعه حاضر بهرهگيری از تفکر کارآفرينانه برای شناسايی و اولويتبندی راهبردهايی در راستای سوقدهی فعاليتهای سنتی گردشگری در استان گلستان به سمت فعاليتهايی نوآورانه بود و در آن، از رويکرد تلفيقی فرايند تحليل سلسلهمراتبی و سوات ( AHP-SWOT ) بهرهگيری شد. نخست، با استفاده از تجزيه و تحليل سوات ( SWOT )، شناسايی و طبقهبندی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهديدات فعاليتهای گردشگری در استان گلستان صورت گرفت. از آنجا که مسئله تصميمگيری تحقيق حاضر از نوع چندشاخصه و ساختار آن دارای سلسلهمراتبی از عناصر تصميم وابسته بههم شامل هدف، معيارها و زيرمعيارها بود، از فرايند تحليل سلسلهمراتبی ( AHP ) برای محاسبه وزن و اهميت هر کدام از معيارها و زيرمعيارهای شناساييشده از طريق تجزيه و تحليل سوات استفاده شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، ماتريس مقايسات زوجی هر کدام از مؤلفهها و گروهها با بهرهگيری از نظر پانزده نفر از متخصصان و فعالان صنعت گردشگری در سه ماه پايانی سال 1393 تدوين و تکميل شد، که گروه فرصتهای بيرونی با وزن نسبی 386/0 در رتبه نخست و نيز قوتهای داخلی با وزن نسبی 326/0 و تهديدهای بيرونی با 154/0 و در نهايت، ضعفهای داخلی با 134/0 در رتبههای بعدی قرار گرفتند. نتايج بهدست آمده نشان داد که مهمترين راهبرد کاربردی برای توسعه کارآفرينی در صنعت گردشگری استان گلستان راهبرد SO با شاخص مطلوبيت 495/0 است. کاربردیترين راهبردهای مناسب از اين نوع، بهترتيب شناسايی، عبارتاند از تنوعبخشی در برنامههای تبليغاتی، طراحی نرمافزارهای کاربردی، بازنگری در برنامهريزیها و سرمايهگذاریها و بازاريابی بينالمللی.
*
The purpose of this study was to take advantage of entrepreneurial thinking to identify and prioritize strategies of traditional tourism activities in Golestan province of Iran to drive them towards innovative activities. It used a combined AHP-SWOT approach; first، SWOT analysis to identify and classify the strengths، weaknesses، opportunities and threats of tourism activities in the province and then، analytic hierarchy process (AHP) to calculate the weight and importance of each criteria and sub-criteria identified by SWOT analysis. For gathering data، a matrix of components and groups paired comparisons was formulated and completed through the viewpoints of 15 experts and activists in tourism industry in the first three months of 2015. The results showed that the most important practical strategy for entrepreneurial development strategy in the tourism industry of the Golestan province was 'SO' strategy with utility index of 0.495; in addition، t he most important strategies identified included : diversification of the advertising program s designed for applications ، review of planning and investment ، and international marketing .
خلاصه ماشینی:
"جدول ۱- ماتریس سوات توسعة کارآفرینی در صنعت گردشگری استان گلستان قوت ها S : داشتن اقلیم متفاوت در سطح استان S : تنوع قومی - فرهنگی و اجتماعی و آداب و رسوم ویژه S : شهرت جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی S : وجود چشم انداز زیبا و منحصر بفرد S : دارابودن توانمندی های با ارزش در زمینه های میراث فرهنگی و تاریخی S : وجود تالاب های بین المللی S : توانمندی ها و قابلیت های اقتصادی ، جاذبه های ورزشی و تفریحی ضعف ها W : کمبود تأسیسات و امکانات اقامتی مناسب W : ضعف درخدمات مناسب در هتل ها و مهمانپذیرها W : کمبود نیروهای متخصص در زمینه جذب گردشگر W : وجود ناآگاهی عمومی در مورد مزایای صنعت گردشگری W : وجود شکاف فرهنگی بین جامعه میزبان و مهمان W : مشکلات ذهنی و پندارهای نادرست در مورد گردشگران W : ضعف درترمینال های مجهز(سیستم حمل ونقل مناسب گردشگران ) W : وجود مشکلات قانونی و ضعف قوانین و مقررات حمایتی از فعالیت موسسات مرتبط با گردشگری W : عدم درک ارزش واقعی منابع طبیعی توسط جامعه میزبان W : عدم اطلاع رسانی های مؤثر در ورودی استان فرصت ها O : وجود ظرفیت ها و پتانسیل های طبیعی جهت سرمایه گذاری در صنعت اکوتوریسم O : تقویت ارائه امکانات در مجاورت جاذبه های گردشگری O : امکان استفاده بهینه از تمام جاذبه های متنوع اکوتوریستی ، تاریخی و غیره O : وجود فرصت های مناسب برای شکوفایی نطرات نیروهای متخصص با تجربه O : مشارکت مردم در جهت حفلا محیط زیست O : پتانسیل بالقوه منطقه برای توسعة توریسم O : برخورداری از اکوتوریسم فوق العاده و جاذب تهدیدها T : حمایت ضعیف دولت از سرمایه گذاری های مرتبط با گردشگری T : ضعف در برنامه ریزی های اصولی ، جامع و مطالعات پایه ای برای توسعه گردشگری T : نگرانی از تأثیر سوء فرهنگی ناشی از توسعة گردشگری T : ناکافی بودن کاتالوگ ها، بروشورها، مقاله ها و کتابچه های گردشگری T : نبود تشکیلات موازی در بخش صنعت گردشگری T : ضعف سیستم امنیتی (نبود امنیت در محل جاذبه ها) T : نبود نظام تحقیقاتی مناسب و کارآمد در جهت شناخت نیازهای راهبردی صنعت گردشگری T : شرایط سیاسی ناپایدار ایران در سطح بین الملل مأخذ: یافته های تحقیق گام دوم : ساختار سلسله مراتبی شکل ۱ ساختار سلسله مراتبی مورد استفاده در پژوهش حاضر را نشان می دهد که شامل چهار سطح است ."