چکیده:
امروزه گسترش شبکه و افزایش اتصالات بین ناحیه ای جهت پاسخگویی به تقاضای انرژی باعث بوجود آمدن نوساناتی با فرکانس کم در سیستم قدرت می باشد این نوسانات در صورت میرا نشدن قابلیت بازدهی خطوط انتقال شبکه را کاهش داده و گاهی اوقات باعث خارج شدن سیستم قدرت از حالت سنکرون و حتی فروپاشی کل سیستم می گردد. برای مقابله با برخی پدیده های ناخواسته دینامیکی عموما از سیستم های کنترلی استفاده می کنند برای این منظور سیستم کنترلی در نیروگاه ها مثل گاورنر و سیستم کنترلی در شبکه های قدرت مثل پایدار سازی سیستم قدرت معرفی و وارد نیروگاه ها شده اند. پایدار ساز سیستم قدرت به عنوان یکی از ارزان ترین روش های بهبود پایدار دینامیکی سیستم قدرت وسیله ای است که حلقه های کنترلی تکمیلی را برای سیستم تنظیم کننده خودکار ولتاژ فراهم ساخته و بر عملکرد دینامیکی سیستم قدرت با میرا کردن نوسان های آن تاثیر مطلوب می گذارد. عملکرد اصلی پایدار ساز سیستم قدرت تولید گشتاور مناسب روی روتور ماشین بوده بطوری که پس فازی میان ورودی تحریک و گشتاور الکتریکی جبران شود. سیگنال خروجی پایدار ساز متناسب با سرعت روتور است . در این پژوهش ابتدا به معرفی مدل دینامیکی شبکه قدرت تک ماشینه متصل به شین بی نهایت SMIB پرداخته شده است در نتیجه پژوهش مشخص گردید برای از بین بردن نوسانات در سیستم پایدار که در خط انتقال رخ می دهد پایدار ساز سیستم قدرت PSS مورد استفاده قرار داده می شود. در نتیجه با طراحی و شبیه سازی پارامترهای PSS توسط الگوریتم فازی شبکه های تک ماشینه انجام می گیرد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ابتدا به معرفی مدل دینامیکی شبکه قدرت تک ماشینه متصل به شین بی نهایت SMIB پرداخته شده است در نتیجه پژوهش مشخص گردید برای از بین بردن نوسانات در سیستم پایدار که در خط انتقال رخ می دهد پایدار ساز سیستم قدرت PSS مورد استفاده قرار داده می شود.
علاوه بر این شبکه هایی که خطوط انتقال ضعیف هم دارن ، به دنبال ناپایداری گذرا ممکن است مواجه با ناپایداری دینامیکی شوند به نحوی که در شبکه های قدرت بهم پیوسته امروزه ماشینی که در اولین نوسان پایدار گذرا بوده ، تضمینی برای برگشت آن به نقطه کار حالت دایمی وجود ندارد [٢] بدین معنی است که نوسانات فرکانس پایین ممکن است به دنبال بروز اتصال کوتاه در شبکه و خارج شدن بعضی از خطوط که ماشین را به سیستم وصل میکنند، نیز رخ دهد.
مشکلی که در استفاده از ساختار فوق وجود دارد مربوط می شود به اینکه ترکیب کنترل کننده های PSS و AVR با توجه به اینکه برای حالت عملکرد عادی سیستم قدرت طراحی شده اند و بهره کنترلی و سایر پارامترهای آنها برای شرایط عملکرد عادی سیستم قدرت تنظیم شده اند، در حالت بروز خطا در سیستم ، با توجه به تغییرات 61 دینامیکی سیستم ، عملکرد متفاوتی را از خود نشان می دهند و ممکن است در اثر بروز خطا نتوانند سیستم را پایدار نگه دارند و در نتیجه سیستم به سمت ناپایداری پیش برود [١٠و١٢].