چکیده:
کاری کنیم ورنه خجالت برآورد روزی که درخت جهان به جهان دگر گشیم
نوشته حاضر چکیدهای از شانزده جلسه درس و بیانات تفسیری اخلاقی زاهد وارسته و
عالم ربانی حضرت آیت الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی(ره) است که در شبهای شنبه
هر هفته در سالهای 37 - 1336 ه. شمسی در درمانگاه خیریه بینوایان ایراد فرمودند
و توسط فاضل ارجمند آقای رمضانعلی شاکری ضبط و در اختیار قرار گرفته است.
اکنون با توجه به اهمیّت مطالب یاد شده و به منظور استفاده قرآن پژوهان و محققان
گرامی بر آن شدیم تا آن را بازنگری و با استخراج منابع احادیث و روایات مورد استناد و
اجرای برخی اصلاحات به صورت ذیل منتشر سازیم
خلاصه ماشینی:
١٥ در روايتــي نقــل شــده کــه در مجلــس يزيــد وقتــي أهــل بيــت عصمــت )ع ( را آوردنــد يزيــد بــه حضــرت ســجاد)ع ( گفــت : >ومــا أصابکــم مــن مصيبــة فبمــا کســبت أيديکم َ َ حضـرت فرمودنـد: »خيـر، آيـه دوم دربـاره مـا مصـداق دارد:١٦ >ومـا أنتـم بمعجزيـن فـي الأرض ومـا لکــم مــن دون الله مــن ولــي ولا نصيــر َ حضـرت رسـول اکـرم )ص ( کـه روزي هفتـاد مرتبـه اسـتغفار مي فرمودنـد در حقيقـت توبـه از همگام با مفسر رباني 25 شمارٔە ٩٠-٨٩ معصيـت نبـود بلکـه بـراي مزيـد درجـات بـوده اسـت .
«. ٢٣ توضيـح : وقتـي معتقـد شـديم کـه هيـچ تغييـر و تحولـي و هيچ گونـه نيرويـي نيسـت جـز بـه امـر پـروردگار ممکـن اسـت در ذهـن بيايـد کـه بشـر و آدمـي در ايـن مـورد بلکـه در هـر مـورد از سال بيست و سوم 28 تفسير و مفاهيم خـود اختيـاري نـدارد؟ در صورتـي کـه مطلـب ايـن نيسـت اذن کلـي در دسـت خداسـت و بـر حسـب مشـيت و مصلحتـي بـر بنـده پيـش ميآيـد ولـي اين جاسـت کـه بنـده طبـق دسـتورات ديـن کـه امـر پـروردگار اسـت بايـد عمـل کنـد و بـه موجـب قـدرت و اختيـاري کـه در دسـت دارد اگـر قضـاي حتميـه نباشـد مي توانـد طبـق منظـوري کـه دارد عمـل نمايـد، يـا بـد يـا خـوب مثـلا: مي بينيـم کسـي العيـاذ بـالله زنـا ميکنـد البتـه هرگونـه قـدرت دسـت خداسـت اگـر اجـازٔە کلـي پــروردگار نباشــد او نمي توانــد بــه ايــن فکــر بيفتــد و ايــن عمــل شــنيع را بــا دســت و آلــت خــود انجــام دهــد؛ از طرفــي خــدا قــادر اســت کــه در آنجــا دســت و آلــت او را خشــک نمايــد تــا ايــن امـر خـلاف حقيقـت انجـام نشـود ولـي چـون مشـيت بـر اختيـار قـرار گرفتـه آدمـي از ايـن قـدرت اختيـار مي توانـد حسـن اسـتفاده نمايـد يـا سـوء اسـتفاده و در اين جاسـت کـه حقيقـت ايمـان آدمـي معلـوم مي شـود.