Skip to main content
فهرست مقالات

سبک رهبری توزیع شده و اثربخشی سازمانی مدارس

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم) (23 صفحه - از 110 تا 132)

ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﻮزﯾﻊﺷﺪه ﺑﺎ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﻫﻤﺪان اﺳﺖ ﮐﻪ از روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﮐﻠﯿﮥ دﺑﯿﺮان ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دوﻟﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﻫﻤﺪان در ﺳﺎل 1393 اﺳﺖ. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪای و ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ و ﻣﻮرﮔﺎن ﺗﻌﺪاد 335 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﻮزﯾﻊﺷﺪه و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺪارس اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ، از روشﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﮐﺎﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﯿﺮوﻧﻮف، آزﻣﻮن t ﯾﮏﻃﺮﻓﻪ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن، ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﯾﮏﻃﺮﻓﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ وﺿﻌﯿﺖ رﻫﺒﺮی ﺗﻮزﯾﻊﺷﺪه و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ (3) اﺳﺖ. ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﻮزﯾﻌﯽ ﻣﺪﯾﺮان، ﺑﺎ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﻣﺆﻟﻔﮥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻓﻪای ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ را ﺑﺮای اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دارد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.