چکیده:
پژوهش حاضر رابطه بین اعتیاد به اینترنت با تعارض نوجوان با والدین، حمایت اجتماعی ادراکشده چندبعدی وشادکامی را در پسران مقطع سوم راهنمایی سال تحصیلی93-1392شهر تهران بررسی کرده است.آزمودنی ها شامل 60 دانشآموز پسر از 120 نفر دانش آموزی بودند که از بین مدارس دولتی وغیرانتفاعی شهر تهران به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. 30 نفر اعتیاد به اینترنت با معدل بین 15 تا 17 و 30 نفر سالم با معدل بین 15 تا 17 مقایسه شدند.ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ(1998)، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراکشده چندبعدی، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه تعارض نوجوان با والدین بودند.این پژوهش به روش پیمایشی انجام پذیرفت و با توجه به تعداد آزمودنیها از آزمون tبرای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.نتایج بیان میکنند که 1. بین حمایت اجتماعی ادراکشده از سوی خانواده و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان تفاوت معناداری وجود داشت؛ به شکلی که هر چقدر میزان حمایت اجتماعی ادراکشده از سوی خانواده بیشتر بود، اعتیاد به اینترنت کمتر دیده شد و از سوی دیگر، بین حمایت اجتماعی ادراکشده از سوی دوستان وافراد مهم زندگی با گرایش به اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان تفاوت معناداری مشاهده نشد.2. بین شادکامی واعتیاد به اینترنت تفاوت معناداری مشاهده نشد.3. بین تعارض نوجوان با والدین واعتیاد به اینترنت تفاوت معناداری وجود داشت؛ یعنی هر اندازه تعارض نوجوان با والدین بیشتر بود،به همان اندازه گرایش به اعتیاد به اینترنت بیشترمشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
تحقیقات یانگ ١١ و همکاران (٢٠١٢) در مورد رابطه بین فشارهای زندگی و تأثیر حمایت اجتماعی بر گرایش به اعتیاد به اینترنت در مورد ١٣٠ نفر از پسرانی که مشغول به تحصیل در دانشگاه هستند بیان کننده این نتیجه است که فشارهای زندگی روزمره ، سطح 1.
=p و٢٤٢=(٢٨)t بود و با توجه به این مسئله که مقدار معناداری آزمون لوین برای بررسی تساوی واریانسها کمتر از ضریب ملاک، یعنی ٠/٠٥ است ، بنابراین با ٠/٩٥ اطمینان میتوان گفت که تفاوت میانگین دو گروه معنی دار است ؛ یعنی گروه سالم با نمرات (٦٥٤=M ٢٦٦=SD) نسبت به دانش آموزانی که اعتیاد به اینترنت دارند با نمرات (٥٠٢=M , ٢١٧=SD) از حمایت اجتماعی بالاتری برخوردارند.
تعارض با والدین در اینجا از یک آزمون t نمونه های مستقل برای ارزیابی دومین سؤال پژوهشی این مطالعه استفاده شد که بیان میکند تفاوت معناداری بین میانگین های آزمون تعارض نوجوان با والدین در دانش آموزان سالم با دانش آموزان بیمار در رابطه با اعتیاد به اینترنت وجود دارد.
شادکامی در اینجا از یک آزمون t نمونه های مستقل برای ارزیابی سومین سؤال پژوهشی این مطالعه استفاده شد که بیان میکند تفاوت معناداری بین میانگین های آزمون شادکامی در دانش آموزان سالم با دانش آموزان بیمار در رابطه با اعتیاد به اینترنت وجود دارد.
The relationship between Turkish adolescents internet addiction, their perceived social support and family activities.
Internet addiction disorder of vocational college freshmen and its relationship to childhood psychological abuse and neglect.
The Relationship between daily stress and Internet addiction of boys from the higher vocational college: The regulating role of social supporty.