چکیده:
مهارتهای شناختی جنبة مهم و لازم برای موفقیت در زندگی است، اما برای عملکرد در زندگی اجتماعی کافی نیست و برای موفقیت در بازار کار و تحصیل، مهارتهای غیرشناختی نیز اهمیت دارند. این مطالعه برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات روش توصیفی- پیمایشی و با هدف هنجاریابی آزمون خودارزیابی مهارتهای غیرشناختی مرتبط با قصد و موفقیت کارآفرینانه صورت گرفته است. 300 نفر از دانشآموزان پسر پایة ششم مدارس ابتدایی شهر اهواز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای (نسبتی) نمونة آماری درنظر گرفته شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی و آلفای کرونباخ صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد آزمون خودارزیابی مهارتهای غیرشناختی مرتبط با قصد و موفقیت کارآفرینانه از روایی لازم برای سنجش مهارتهای غیرشناختی کودکان 12 ساله برخوردار است. بهعلاوه، ضرایب آلفای کرونباخ برای خردهمقیاسهای این آزمون، 56/0 تا 80/0 است که بیانگر پایایی خوب آن است.
Cognitive skills are important and necessary in one's success in life، but performing is not adequate in social life، and in order to succeed in labor and education markets، non-cognitive skills are also of paramount importance. This research، in terms of purpose، is applied، and in terms of data collection is a descriptive-survey ، and aims at standardizing the non-cognitive skills self-assessment test associated with entrepreneurial intention and success. 300 male sixth grade primary schools students of Ahvaz city were selected as the sample by a multistage random sampling method (ratio). Confirmatory factor analysis and Cronbach᾽s alpha were used to analyze the data. The results of indicates that non-cognitive skills self-assessment test associated with entrepreneurial intention and success is valid for evaluating non-cognitive skills of 12 year old students. . Moreover، the results of Cronbach᾽s alpha coefficient indicated that reliability of this test is good (between 0.56 to 0.8 for each of scales).
خلاصه ماشینی:
اهواز، تحلیل عامل تأییدی، ریسک پذیری، مهارت های غیرشناختی مقدمه مهارت یکی از ابعاد اصلی سرمایۀ انسانی است (یدالهی فارسی و رضوی، ١٣٩١: ١٠٥) که تواناییها و قابلیت های ذهنی و فیزیکی کسب شدة فرد را در طول عمر خود توصیف میکند (١٠ :٢٠٠٧ ,Reub &Pfeiffer ).
دانش آموزانی که در این کلاس ها شرکت میکنند، مهارت هایی همچون اعتمادبه نفس ، انگیزه ، پیشگامی و خلاقیت را کسب میکنند و یاد میگیرند چگونه در یک گروه فعالیت کنند (٢٥ :٢٠١١ ,Schlotter &Brunnello )؛ به عبارت دیگر، آموزش کارآفرینی در زمان مناسب به ایجاد و کسب مهارت های غیرشناختی منجر میشود؛ بنابراین ، پژوهش حاضر ضمن معرفی آزمون خودارزیابی هیوبر و همکاران ١ (٢٠١٤) که نه مهارت غیرشناختی مرتبط با قصد و موفقیت کارآفرینانه را در دانش آموزان ١١- ١٢ ساله میسنجد، شاخص های روان سنجی (روایی و پایایی) آن را با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بررسی کند.
به علاوه ، نتایج مطالعات اخیر نشان میدهد خودکارآمدی عامل مهمی برای قصد و عملکرد کارآفرینانه است (٢٤١ :٢٠١٤ ,Judith &Adedeji )، با تشخیص فرصت و ریسک پذیری هم رابطه دارد (٢ .
1. Soft Skills با وجود مطالب یادشده ، نتایج مطالعات موجود نشان می دهد مهارت های غیرشناختی به دلیل نقش مهم خود در تعیین پیامدهای کاری (٥٩ :٢٠١٥ ,Lee &Kang ) و همچنین با توجه به رابطۀ این مهارت ها با قصد و موفقیت کارآفرینانه (٨٤ :٢٠١٤ ,.