چکیده:
ﭼﮑﯿﺪه اﻣﺮوزه ﺷﺎﻫﺪ رﺷﺪ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎ و ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﺮای ﺑﻘﺎء و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺧﻮد ﻣﯽﺑﺎﺷﯿﻢ. اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺳﺎزﻣﺎن در ﯾﮏ ﻣﺤﯿﻂ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮدی ﻣﻤﺘﺎز دﺳﺖ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ ﭘﻮرﺗﺮ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺨﺎﺑﺮات اﺳﺘﺎن ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺨﺎﺑﺮات ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آنﻫﺎ 207 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪای ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ 186 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﻤﻊ آوری و ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد، ﮐﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎی رﻫﺒﺮی ﻫﺰﯾﻨﻪ و ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺨﺎﺑﺮات ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن راﺑﻄﻪ دارﻧﺪ و ارﺗﺒﺎط اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در آن ﺷﺮﮐﺖ رد ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1: توزیع نرمال متغیرها مؤلفه کولموگروف اسمیرنوف معنی داری رهبری در هزینه 728/0 436/0 تمایز 503/0 264/0 تمرکز 739/0 397/0 عملکرد سازمانی 687/0 359/0 نتایج این آزمون نشان میدهد سطح معناداری متغیرهای تحقیق بیشتر از 05/0 است و همچنین باید خاطر نشان کرد نرم افزار SPSS طبق قضیه حد مرکزی نتایج این پرسشنامه را نرمال تشخیص داده است، لذا فرضیه صفر یعنی نرمال بودن متغیرها مورد تأیید قرار میگیرد.
در فرضیه اول پژوهش ادعا شده بود که بین استراتژی رهبری در هزینه و عملکرد سازمانی در شرکت مخابرات هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد که تجزیه و تحلیل آماری بین این دو نشان میدهد با توجه به جدول 4؛ عدد معنیداری مسیر مابین دو متغیر برابر 45/2 میباشد و چون این مقدار بزرگتر از 96/1 میباشد، از اینرو این فرضیه مورد تایید قرار میگیرد.
در فرضیه دوم پژوهش ادعا شده بود که بین استراتژی تمایز بر عملکرد سازمانی شرکت مخابرات هرمزگان رابطهای وجود دارد که تجزیه و تحلیل آماری بین این دو نشان میدهد با توجه به جدول 4، عدد معنیداری مسیر ما بین دو متغیر برابر 80/0 میباشد و چون این مقدار کمتر از 96/1 میباشد، از این رو این فرضیه فوق مورد تایید نیست و رد میشود.
Maria Jonse Ruiz and Ortega Mahoney and Pandin Ibanos and Lucas Shahid Yamin , Flix Mavondo , Agonasekaran Kwasi Amoako , Gyampah , Moses Acquaah در بررسی رابطه بین استراتژی تمرکز برعملکرد سازمانی نتایج نشان داد که بین تمرکز و عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد یافتهها با نتایج پژوهش ماریا جونز رویز و ارتگا (2010) ماهونی و پاندیان (1992) ایبانوس و لوکاس (2001) یامین آکوناسکاران فلکس تی و ماووندو (1999) کاسی آمواکو پامپا موسس و آکوا (2008) همراستا میباشد."