چکیده:
اﻣﺮوزه ﺷﺎﻫﺪ رﺷﺪ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎ و ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﺮای ﺑﻘﺎءو ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺧﻮد ﻣﯽﺑﺎﺷﯿﻢ.اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺳﺎزﻣﺎن در ﯾﮏ ﻣﺤﯿﻂ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮدی ﻣﻤﺘﺎز دﺳﺖ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎ ﻣﺰاﯾﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺳﺎزﻣﺎن را در دورهﻫﺎی ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ ﭘﻮرﺗﺮ ﺑﺎ ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺨﺎﺑﺮات اﺳﺘﺎن ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺨﺎﺑﺮات ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آنﻫﺎ 207 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪ ای ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﮔﺮداوری دادهﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ 186 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﻤﻊآوری و ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد، ﮐﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎی رﻫﺒﺮی ﻫﺰﯾﻨﻪ و ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺎ ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺨﺎﺑﺮات ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن راﺑﻄﻪ دارﻧﺪ و ارﺗﺒﺎط اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺑﺎ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در آن ﺷﺮﮐﺖ ردشده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1: توزیع نرمال متغیرها مؤلفه کولموگروف اسمیرنوف معنی داری رهبری در هزینه 728/0 436/0 تمایز 503/0 264/0 تمرکز 739/0 397/0 عملکرد سازمانی 687/0 359/0 مزیت رقابتی 544/0 928/0 نتایج این آزمون نشان میدهد سطح معناداری متغیرهای تحقیق بیشتر از 05/0 است و همچنین باید خاطر نشان کرد نرم افزار SPSS طبق قضیه حد مرکزی نتایج این پرسشنامه را نرمال تشخیص داده است، لذا فرضیه صفر یعنی نرمال بودن متغیرها مورد تأیید قرار میگیرد.
جدول 2: راهنمای شناسایی علائم اختصاری متغیرهای مدل علامت اختصاری شاخص Cost leadership استراتژی رهبری هزینه differentiation استراتژی تمایز focus استراتژی تمرکز Competitive Advantage مزیت رقابتی Organization performance عملکرد سازمانی رابطه ابعاد استراتژی رقابتی پورتر بر کسب مزیت رقابتی نمودارهایی (1 و 2)، که در زیر آوردهایم مدل اندازهگیری ابعاد استراتژی رقابتی پورتر بر کسب مزیت رقابتی در حالت استاندارد را نشان میدهد.
در فرضیه چهارم پژوهش ادعا شده بود که بین استراتژی رهبری در هزینه و عملکرد سازمانی در شرکت مخابرات هرمزگان رابطه ی معناداری وجود دارد که تجزیه و تحلیل آماری بین این دو نشان میدهد با توجه به جدول 4؛ عدد معنی داری مسیر مابین دو متغیر برابر 45/2 میباشد و چون این مقدار بزرگتر از 96/1 میباشد، از اینرو این فرضیه مورد تایید قرار می گیرد.
در فرضیه پنجم پژوهش ادعا شده بود که بین استراتژی تمایز بر عملکرد سازمانی شرکت مخابرات هرمزگان رابطه ای وجود دارد که تجزیه و تحلیل آماری بین این دو نشان میدهد با توجه به جدول4، عدد معنی داری مسیر ما بین دو متغیر برابر 80/0 میباشد و چون این مقدار کمتر از 96/1 میباشد، از این رو این فرضیه فوق مورد تایید نیست و رد میشود."