چکیده:
هسته مرکزی روابط بین الملل مربوط به حوزه جنگ، تهدید به جنگ، تهدید به جنگ و راهبردهای پدافندی علیه آن است. از این رو، بحث جنگ و اشکال متنوع آن بر محیط بین المللی سایه افکنده و عناصر و مفاهیمی همچون «امنیت» را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه کاربرد جنگ، تنها به استفاده از ابزارهایی با ابعاد سخت و ملموس محدود نیست، بلکه ابزارهای کاربردی جدیدی وارد محیط عملیاتی شده اند که دارای ماهیتی نرم افزارانه و تاثیر گذاری بیشتر هستند. یکی از این ابزارهایی که امروزه در زمان جنگ و حتی پیش از آن به کمک استراتژیست ها و جنگ سالار آن آمده است، نظام رسانه است. رسانه ها به مثابه یک تیغ دو لبه اند که از یک سو با بعد مثبت و ایجادبی کار ویژه هایی همچون اطلاع رسانی، آگاهی و آموزش های مدنی را تسهیل می کنند، و از سوی دیگر با بعد سلبی در جنگ نرم رسانه ای و جنگ های نوین بین المللی برای بحران سازی، تنش و تفوق بر اذهان و تسخیر قلب های ملت ها با رویکرد سیاسی به کار می روند. با ورود به عصر «امپریالیسم رسانه ای» و «هژمونی کارتل های رسانه ای» ، بر اهمیت رسانه ها در دستیابی به اهداف، دو چندان افزوده شده است و این توانایی رو به پیشرفت با اهداف نظامی همنشین شده است و بعدی جدید از جنگ را تحت لوای «مدیاوار» یا جنگ رسانه ای پدید آورده است.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین، تلقی نافرمانی مدنی به عنوان نوعی جنگ نرم، که دامنه قدرت و میزان اقتدار حکومت را تقلیل می دهد و کارآمدی و مشروعیت الگوی سیاسی موجود را به چالش می کشد، تلقی درستی به نظر می رسد؛ ولی این برداشت را می توان شیوه ای از جنگ نرم برای براندازی یک نظام سیاسی به شمار آورد.
شاخصهای جنگ نرم ردیف شاخصهای فرهنگی شاخصهای اجتماعی شاخصهای سیاسی 1 تغییر ارزشها و نگرشهای پایه از خود بیگانگی و بحران هویت تغییر ترجیحات سیاسی 2 تغییر الگوهای شناختی کاهش انسجام اجتماعی رواج بیتفاوتی سیاسی 3 گرایش به الگوهای غربی کاهش روحیه ملی افزایش مطالبات سیاسی 4 گرایش به رسانههای غربی افزایش گسست ملی افزایش واگرایی ملی 5 رواج گرایشهای خرافی القای احساس ناامنی اجتماعی آمادگی برای نافرمانی مدنی 6 ترویج نسبیگرایی تشدید آسیبهای اجتماعی رواج لیبرالیسم 7 القای ناکارآمدی دین در جامعه تغییر آداب و رسوم بحران مشروعیت سیاسی 8 کاهش خودباوری ملی رواج فمنیسم 9 افزایش سلفیگری افزایش بیاعتمادی عمومی 10 ترویج محصولات فرهنگی غرب کاهش رضایت از زندگی 11 ترویج سبک زندگی غربی رواج احساس تبعیض و بیعدالتی رواج و نشر شایعه و شبهات سیاسی 12 کاهش رفتارهای مذهبی ترویج واگرایی قومی افزایش تنشهای سیاسی 13 تغییر نگرش به پوشش کاهش سرمایههای اجتماعی کاهش اعتماد به رسانه ملی مخاطبان جنگ نرم جنگ نرم را می توان به لحاظ مخاطب به دو سطح دسته بندی نمود: نخبگان و دولتمردان کشور: هدف این سطح از جنگ نرم، راهبردی است و به سطح نخبگان فکری و سیاسی کشور باز می گردد و بالاترین سطح رویارویی جنگ نرم تلقی می شود."