Skip to main content
فهرست مقالات

ابعاد و مولفه های رفتار شهروندی سازمانی پلیس (مورد مطالعه: پلیس راهور ناجا)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (22 صفحه - از 99 تا 120)

کلیدواژه ها :

جوانمردی ،صداقت ،وجدان کاری ،رفتار شهروندی سازمانی ،وظیفه شناسی ،پلیس راهور ناجا ،قانون محوری

کلید واژه های ماشینی : شهروندی سازمانی پلیس راه‌ور ناجا ، رفتار شهروندی سازمانی پلیس راه‌ور ، رفتار شهروندی سازمانی ، پلیس راه‌ور ناجا ، فتار شهروندی سازمانی ، مولفه‌های رفتار شهروندی سازمانی پلیس ، مؤلفه‌های رفتار شهروندی سازمانی پلیس ، کارکنان ، کارکنان پلیس راه‌ور ، مصاحبه

زمینه و هدف: رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری خودجوش و آگاهانه است که به طور مستقیم یا صریح، توسط نظام پاداش دهی رسمی سازمانی تقویت نشده، اما در مجموع اثربخشی سازمانی را ارتقاء میدهد. منظور از خودجوش و آگاهانه بودن در آن است که این رفتار، مبتنی بر شرح شغل نبوده، بلکه رفتاری عمدتا، مبتنی بر انتخاب شخصی است و در صورت انجام ندادن آن نیز تنبیهی به دنبال نخواهد بود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ابعاد و مولفه های رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه خبرگان حوزه راهنمایی و رانندگی است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، کیفی است و برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه باز استفاده شده است و جامعه آماری را نیز اعضای هیئت علمی و خبرگان راهنمایی و رانندگی ناجا به تعداد 24 نفر از روش نمونه گیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری تشکیل داده اند. در تحلیل داده ها نیز برای طبقه بندی و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها از نرم افزار کیفی مکس کیو دی ای استفاده شده است. یافته ها: با انجام مصاحبه با خبرگان راهور ناجا و سپس تحلیل محتوای مصاحبه ها، 22 بعد از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی احصاء شد که این ابعاد برای تعیین میزان اهمیت، طی پرسش نامه ای مورد سنجش مجدد خبرگان راهور قرار گرفت که پس از حذف 11 بعد کم اهمیت و بی اهمیت، 11 بعد که بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند، به عنوان ابعاد اصلی رفتار شهروندی سازمانی پلیس راهور ناجا باقی ماندند. نتیجه گیری: با تطبیق ابعاد یازده گانه (یاری گری، وجدان کاری، تحمل سختی ها، جوانمردی، خوش رویی، آستانه تحمل بالا، اخلاق محوری، تعلق و حفظ منافع سازمان، دین محوری، صداقت و وظیفه شناسی) مستخرج از مصاحبه با ابعاد مستخرج از ادبیات نظری، مشخص شد که دین محوری و اخلاق محوری در نظریه ها و متون وجود ندارد و ابعاد جدیدی است که از مصاحبه با خبرگان احصاء شده است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.