چکیده:
زمینه و هدف: امروزه دانش، به منزله منبعی ارزشمند و راهبردی و نیز یک دارایی مطرح است و ارائه خدمات انتظامی با کیفیت مناسب بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند، امری سخت و بعضا ناممکن است. ازسوی دیگر، پرداختن به مدیریت دانش بدون ساختار مناسب و حمایتی امکان پذیر نیست. سازمان ها باید ساختارهایی را بپذیرند که به آنها اجازه دهد تا حد امکان دانش بیشتری را خلق و انتقال دهند؛ در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و ابعاد مدیریت دانش در نیروی انتظامی استان کردستان انجام شده است.
روش شناسی: روش پژوهش از لحاظ اهداف کاربردی و با شیوه توصیفی- همبستگی و جامعه آماری این تحقیق فرماندهی انتظامی استان کردستان است. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسش نامه است که به این منظور از پرسش نامه استاندارد ساختار سازمانی استیفن رابینز و پرسش نامه محقق ساخته مدیریت دانش استفاده شده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی مانند ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب رگرسیون گام به گام استفاده شده است.
یافته ها: بر اساس یافته های تحقیق، رابطه معناداری میان ساختار سازمانی و مدیریت دانش در سطح 05/ 0 وجود دارد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل همبستگی، میان ابعاد ساختار سازمانی (پیچیدگی سازمانی، رسمیت سازمانی و تمرکز سازمانی) و ابعاد مدیریت دانش (کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و به کارگیری دانش) رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه معنادار بین ساختار سازمانی و مدیریت دانش، داشتن ساختار سازمانی مناسب برای استقرار موفق مدیریت دانش در یگان های انتظامی ضروری است.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه ساختار سازمانی و مدیریت دانش (مورد مطالعه : فرماندهی انتظامی کردستان) تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٠٣/١٥ تاریخ پذیرش: ١٣٩٤/٠٥/٢٣ ذکریا زارع ١، فاطمه ملک پور٢، شایسته زارع 3 از صفحه ١٤٧ تا ١٧٠ چکیده زمینه و هدف: امروزه دانش ، به منزله منبعی ارزشمند و راهبردی و نیز یک دارایی مطرح است و ارائه خدمات انتظامی با کیفیت مناسب بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند، امری سخت و بعضا ناممکن است .
سازمانها باید ساختارهایی را بپذیرند که به آنها اجازه دهد تا حد امکان دانش بیشتری را خلق و انتقال دهند؛ در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و ابعاد مدیریت دانش در نیروی انتظامی استان کردستان انجام شده است .
(1389 بر این اساس، در این مقاله تلاش بر این است تا با بررسی رابطه ساختار سازمانی و مدیریت دانش در فرماندهی انتظامی استان کردستان دریابیم تا چه اندازه ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در مراکز انتظامی تأثیر دارد؟ هم چنین میزان هر کدام از مؤلفه های ساختار سازمانی شناسایی شده تا فرماندهان و مدیران انتظامی دریابند که برای خلق ، ثبت و به کارگیری دانش انتظامی موجود و تبدیل ناجا به یک سازمان دانش محور چه ساختاری و با چه درجه ای از رسمیت ، تمرکز و پیچیدگی را به کار گیرند.
در مورد روابط بین اجزای مدل این نتایج به دست آمده است ؛ ساختار سازمانی بر روی مدیریت دانش دارای اثر مثبت ، مستقیم و معناداری برابر با ٠/٦٧ است ( فرضیه اصلی).