چکیده:
زمینه و هدف: راهبرد توزیع به تصمیمات کلی یک شرکت یا یک زنجیره در باره نحوه کنترل شبکه، نحوه ارسال کالا یا خدمات به مشتری، تسهیلات، تمرکز و عدم تمرکز و... وابسته است. هدف از این نوشتار بررسی راهبردهای توزیع در زنجیره تامین بیان مزیت ها و معایب هر یک از راهبرد ها و انتخاب راهبرد توزیع مناسب در زنجیره تامین است.
روش شناسی: روش اجرای تحقیق از نوع توصیفی، ابزار گردآوری اطلاعات به شیوه اسنادی با استفاده از منابع معتبر علمی داخلی و بین المللی است.
یافته ها و نتیجه گیری: یافته های این تحقیق نشان می دهد هر یک از راهبرد های توزیع متاثر از عوامل مختلفی است، که دو عامل اصلی و مهم آن، یکی عامل هزینه که به کارایی در راهبرد توزیع بر می گردد و دیگری عامل خدمت به مشتری و رضایت اوست که هریک از این ها خود عوامل فرعی دارند که معیاری برای سنجش راهبردها برای انتخاب شبکه توزیع در یک مدیریت زنجیره تامین محسوب می شوند. امروزه شرکت ها و سازمان ها به اقتضای راهبرد درون سازمانی و راهبرد کلی، زنجیره راهبرد واحد یا ترکیبی از راهبرد ها را برای توزیع پس از ارزیابی آنها اتخاذ می کنند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها و نتیجه گیری: یافته های این تحقیق نشان میدهد هر یک از راهبردهای توزیع متأثر از عوامل مختلفی است ، که دو عامل اصلی و مهم آن ، یکی عامل هزینه که به کارایی در راهبرد توزیع بر میگردد و دیگری عامل خدمت به مشتری و رضایت اوست که هریک از این ها خود عوامل فرعی دارند که معیاری برای سنجش راهبردها برای انتخاب شبکه توزیع در یک مدیریت زنجیرة تأمین محسوب میشوند.
com) مقدمه مدیریت زنجیرة تأمین مجموعه ای است از راه کارها برای یکپارچه سازی اعضای زنجیره (تأمین کنندگان ، انبارهای مواد اولیه ، مراکز تولید، توزیع کنندگان ، خرده فروشیها و مشتری نهایی) که هدف آن کاهش هزینه های نظام و نیز افزایش سطح خدمات دهی به مشتریان است .
راهبردهایی از قبیل ساخت درست و به موقع ، کانبان ٢، تولید ناب ، مدیریت 3 کیفیت فراگیر٤ و امثال آنها بسیار مشهور بود و منابع هنگفتی برای اجرای این راهبردها 1 -ARTHUR and GRAHAM 2- Kanban 3 -Lean Production 4 -Total Quality Management (TQM) سرمایه گذاری شد؛ اما در چند سال اخیر آشکار شد که بسیاری از شرکت ها هزینه های تولید را تا جایی که عملا ممکن است کاهش دادند، بسیاری از این شرکت ها پی بردند که مدیریت زنجیرة عرضۀ اثربخش گام بعدی است که باید برای افزایش سود و سهم بازار برداشته شود (سیمچ ، ٢٠٠٠).