چکیده:
ژانر گفتگوی تلویزیونی از ژانرهای با سابقه، رایج و مهم در رسانه تلویزیون به شمار میرود. این ژانر همانند هر ژانر تلویزیونی دارای ویژگیها، انواع، عناصر مشخص و کارکردهای متعددی است که بهرهبرداری بهینه از آنها مستلزم شناخت جامع و دقیق ظرفیتها و چالشهای موجود است. از این رو، مقاله حاضر به مطالعه ظرفیتها و چالشهای گفتگوی تلویزیونی در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. روش تحقیق بهکار رفته، مطالعه موردی و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه بوده است. مصاحبهشوندگان، بیش از 40 نفر از مدیران، تهیهکنندگان و مجریانی بودهاند که به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که مصاحبهشوندگان، ژانر گفتگوی تلویزیونی را دارای ظرفیتها و مزیتهای مختلفی چون هزینه تولید کم در مقایسه با تولیدات دیگر، مطلوبترین ساختار برای بعضی از موضوعات و طبقات مخاطبان، ظرفیت تعامل مناسب و آسان با مخاطب و ... میدانند. وجود برخی دیدگاههای ناصحیح در خصوص این ژانر، پایین بودن برآوردها، کمبود امکانات فنی و ضعف در برنامهریزی، مطالعه و طراحی برنامهها ازجمله چالشهای اصلی تاثیرگذار بر گفتگوهای تلویزیونی هستند. این مقاله مهمترین راهکار غلبه بر چالشهای موجود را توجه صحیح به ویژگیها، الزامات و مزیتهای انواع گفتگوهای تلویزیونی و استفاده هدفمند از آنها میداند.
خلاصه ماشینی:
"television talk قانونی ، انحصارزدایی از جریان پیام و فراهم آوردن امکـان دسترسـی عمـومی بـه ابـزار بازنمایی بسیار مؤثر باشند و در عین حال ، به عنوان برنامـه ای سـرگرم کننـده ، آموزشـی ، تربیتی ، ارشادی ، مشاوره ای و آگاهی دهنده به مخاطبان ، مفید و مؤثر واقـع شـوند؛ البتـه بدیهی است کـه بهـره بـرداری بهینـه از ایـن ژانـر در هـر سـازمان رسـانه ای یـا شـبکه تلویزیونی ، نیازمند شناخت جامع و دقیق آن ، استفاده راهبردی و هدفمند از ظرفیت های آن و رفع مشکلات و چالش های احتمالی موجود است .
نگاهی به مشکلات یاد شده نشان می دهد که لزوما همه آنها در عرض هـم نیستند و چه بسا بتوان نگرش ناصحیح بعضـی از مـدیران را نسـبت بـه ژانـر گفتگـوی تلویزیونی دلیل اصلی بسیاری از مشکلات و محدودیت های دیگر به شمار آورد؛ یعنـی به اعتقاد مصاحبه شوندگان ، نگرش و دیدگاه ناصحیح بعضی از مدیران باعث کم توجهی به گفتگوهای تلویزیونی ، اختصاص نیافتن منابع مـالی لازم و امکانـات فنـی مناسـب و رواج نگرش غلط نسبت به این ژانر در بین تهیه کنندگان شـده اسـت ؛ بنـابراین راهکـار مهم برای غلبه بر چالش ها و مشکلات بهره برداری بهینـه از ژانـر گفتگـوی تلویزیـونی ، افزایش آگاهی مدیران و تهیه کنندگان از انواع گفتگوهای تلویزیونی ، ویژگی ها، الزامـات و مزیت های آنهاست ."