چکیده:
این مطالعه به بررسی رفتار انتقال قیمت بازار مرکبات در سطوح مختلف تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش با استفاده از رهیافت الگوی تصحیح خطا (ECM) بر مبنای دادههای ماهانه فیلتر شده میپردازد. باتوجه به ماهانه بودن دادهها، ابتدا به بررسی ریشههای فصلی و تعدیل آن پرداخته شد، سپس بر اساس مشاهداتی که روند فصلی در آنها تعدیل شده، الگوی انتقال قیمت بازار داخلی برای محصولات مورد نظر برآورد گردید. نتایج بهدست آمده از برآورد الگوی انتقال قیمت، عدم تقارن در انتقال قیمت بازار مرکبات در سطوح مختلف انواع مرکبات را نشان میدهد. تنها در مورد پرتقال در بلندمدت انتقال متقارن قیمت بین سطوح عمده فروشی- تولیدکننده مشاهده شد. همچنین در مورد محصول نارنگی انتقال متقارن بین سطوح خرده فروش- عمده فروش و عمدهفروش- تولیدکننده در کوتاهمدت ملاحظه شد. در ضمن بر اساس این نتایج، اندازه و سرعت انتقال قیمت در سطوح بازاری محصولات مورد نظر متفاوت است. با توجه به اهمیت مبحث انتقال قیمت و ارتباط آن با حاشیه بازار، پیشنهاد میشود در مورد محصولاتی که با انتقال نامتقارن در سایر سطوح مواجه بودهاند، سیاستهای کنترل و تنظیم بازار با هدف برقراری ساختار متقارن در بازار صورت گیرد.
This study investigates price transmission in citrus market and in different levels as producer، wholesaler and retailer using Error Correction Method (ECM). For this purpose monthly data was used. According to monthly data، first seasonal unit root was investigated. Based on their observations in the seasonal adjustment process، the transmission pattern of the domestic market price for the desired products was estimated. The results of estimation of price transmission model show asymmetric transmission in citrus market and in different levels. Only in orange market there is symmetric price transmission in long run between levels of wholesaler –producer. Also، in tangerine market there is symmetric price transmission in short run between levels of wholesaler – retailer and in wholesaler –producer. According to this results، market size and speed of price transmission in different levels of citrus market was different. Based on the importance of price transmission and its relation with market efficiency، it is suggested that control and market regulation policies with the aim of establishing symmetric structure in market are made.
خلاصه ماشینی:
"نوع فیلتر لحاظ شده برای برقراری شرط ایستایی دادههای ماهانه فراوانی تولیدکننده عمده فروشی خرده فروشی نوع فیلتر فصلی پرتقال نارنگی لیمو پرتقال نارنگی لیمو پرتقال نارنگی لیمو √ √ √ √ √ √ √ √ √ 0 (1−) --- √ √ √ √ √ √ √ √ (1) --- --- --- √ --- --- --- --- --- π 2 (12) --- --- --- √ --- --- --- --- --- 2/ 3 (12) --- --- --- √ --- √ --- --- --- / 3 (1−2) --- --- √ √ √ --- --- --- --- 5/ 6 (132) --- --- 7/854 √ --- √ --- --- √ / 6 (1−32) مأخذ: یافته های مطالعه باتوجه به اینکه تمامی متغیرهای قیمتی در سطح تولیدکننده، عمدهفروش و خردهفروش، حداقل دارای ریشه بلندمدت می باشند، لذا می توان گفت که دادههای سری زمانی قیمتی پس از اعمال فیلترهای فصلی مشخص شده، شرایط برآورد الگوهای تصحیح خطا به منظور بررسی نحوه انتقال قیمت در بازار مرکبات ایران را خواهند داشت .
196 مأخذ: یافته های مطالعه * معنی داری در سطح یک درصد همچنین نتایج برآورد الگوی انتقال قیمت از سطح تولیدکننده به سطح عمده فروشی در مورد انواع مرکبات (جداول ٧ تا ٩) نشان می دهد که بیشترین اثر وقفه تغییرات قیمت عمدهفروشی نیز مربوط به بازار لیمو شیرین است ."