چکیده:
تسکین یکی از اختیارات شاعری است که طی آن شاعر میتواند یک هجای بلند بهجای دو هجای کوتاه بیاورد؛ اما عکس اختیار تسکین (آوردن دو هجای کوتاه بهجای یک هجای بلند) از نظر عروضپژوهان، صحیح نیست؛ لکن در شعر قدیم و نیز دورة متاخرتر، اشعاری دیده میشود که در آنها از عکس اختیار تسکین استفاده شده است. عکس تسکین اگرچه ظاهرا به تقلید از شعر عرب (تبدیل مفاعیلن به مفاعلتن) اما غالبا در اوزان دوری که خاص شعر فارسی است بهکار رفته است و بهواسطة «واو» غیردوری، با تبدیل هجای بلند وسط مصراع به دو هجای کوتاه، وزن «مفعول فاعلاتن دوبار» را بدل کرده است به «مفعول فاعلات مفاعیل فاعلاتن» که در شعر معزی، عطار و اوحدی و بهویژه خاقانی سابقه دارد و نیز این اختیار در وزن هزج اخرب «مفعول مفاعیلن دوبار» در شعر خاقانی و قوّامی مشهود است. عکس اختیار تسکین گاهی نیز در ارکان مفاعیلن و مفعولن اعمال شده و این ارکان را بهترتیب به مفاعلتن و مفتعلن بدل کرده که در شعر مولوی و حزین لاهیجی بهکار رفته است.
Taskin is one of authority of poesy، in which he can use a long syllable instead of two short syllables، but taskin inverse choice (the two short syllables instead of one long syllable) is not true، in terms of prosody researchers. however، in the poetry of the old and more recent periods، poetry is seen where taskin inverse choice have been used.
taskin inverse، although apparently in imitation of Arabic poetry (transformation a Mafaeelon to Mafaelaton) but often are used in revolving meters (dawri) that specific for Persian poetry and through vav (o) e gheyr e dawri، with transformation a long syllable center hemistich into two short syllables، the meters of “ouble Mafoul o Faelaton” has changed to the “Mafoul Faelat o Mafaeel o Faelaton” that as history in the lyrics of Moezzi، Attar and Awhadi and especially Khaghani، and also this option of meters Hazaj e Akhrab”Double Mafoul o Faelaton” is evident in the poems of Khaghani & Ghavvami. Taskin inverse choice some times has applied to elements of Mafaylon and Mafolon and change this elements to Mafaelaton and Moftaelon that is used in poetry of Molavi and Hazin Lahiji.
This paper concludes by examining the various poetical works that:
For distinguishing whether or not the dawri of the poetries that has mixed meters with dawri and non ـ dawri is relying on the couplets dominant meter، First، we recognize original meter if the original meter was non ـ dawri should applied dawri for other couplets، and this is the result of Taskin choice usage. This blending in Mozare e Akhrab verb root meter، observed in the poems of Anvari، Khaghani، Athir and Seyf، that by use of Taskin in the middle of some non ـ dawri verses with meters “Mafoul o Faelat o Mafaeel o Faelaton” changed their meter to dawri “Double Mafoul o Faelaton”. This subject is more fancy than musical. But if the original meter was non-dawri، should verses meter that are dawri the result of Taskin choice usage.
Sometimes، poets by using Taskin inverse choice in the middle of some dawri verses، and cause them to become non-dawri، and have been combining two meters in a poem. The musical fancy in Hazaj e Akhrab meter “Double Mafoul o Mafaeelon” is evident in Khaghani & Ghavvami’s lyrics and also has seen in the Mozar e Akhrab verb root meter “Double Mafoul o Faelaton” in poetry of Moezzi، Attar and Awhadi and above all in Khaghani’s poetry. Taskin inverse choice is more evident in Khorasani style poetry and in odes more yield from the non-dawri “vav” (o) that can be removed “vav” (o) which became a fancy and writing، changed the meter to dawri for more melodious. In that case، the reduced heavy meter and meters of both lines was dawri. In sonnets more، the word of the middle verses that connects the last syllable of the second pillar to the first syllable of the third pillar. Thus Manipulation hypothesis scribes، the “vav” (o) in the middle of the hemistich، is null at least in these sonnets.
Taskin inverse choice or to follow the Arab prosody or unconsciously، are used in Mafaeelon element in Mawlawī poetry and in poetry Mafoulon pillar doleful and some contemporary poets. This choice in pillar is permissible under two conditions: first، that it does not become irregular pillar، but to become the same pillar. Such as: Mafaeelon to Mafaelaton or Mafoulon to Moftaelon. Second، it was not be in place rhyming because may changed rhyme syllables. Taskin is also for the same reason، should not occur in the rhyme syllable and if does، he should be upheld in all verses couple.
By accepting the fact that “Mostafel o Mostafel o Mostafal o Fa” is the original meters of quatrain، the problem of Taskin inverse choice is canceled in quatrain meter
خلاصه ماشینی:
عکس تسـکین اگرچـه ظـاهرا بـه تقلیـد از شعر عرب (تبدیل مفاعیلن به مفاعلتن ) اما غالبا در اوزان دوری که خاص شعر فارسی است به کار رفتـه اسـت و بـه واسـطۀ «واو» غیردوری، با تبدیل هجای بلند وسط مصراع به دو هجای کوتاه ، وزن «مفعـول فـاعلاتن دوبـار» را بـدل کـرده اسـت بـه «مفعـول فاعلات مفاعیل فاعلاتن » که در شعر معزی، عطار و اوحدی و به ویژه خاقانی سابقه دارد و نیز ایـن اختیـار در وزن هـزج اخـرب «مفعول مفاعیلن دوبار» در شعر خاقانی و قوامی مشهود است .
پیشینۀپژوهش بحث پیرامون آوردن عکس اختیار تسکین در شعر فارسی، که در مباحث عروضی قدیم و نیز بین برخی عروضیان معاصـر مطـرح بوده است ، پیشینه اش به نقد ادبی حوزة هند در مباحث سراج الدین علی خان آرزو در تنبیـه الغـافلین فـی الاعتـراض علـی اشـعار حزین و نظرات صهبایی دهلوی در قول فیصل ، ردیه بر اعتراضات خان آرزو، در قرن سیزدهم برمیگردد و نیز در ایـن بـاره ، اسـتاد مسعود فرزاد در مجموعه اوزان شعر فارسی در مجلۀ خرد و کوشش (١٣٤٩: ٥٨٥-٦٥١) و نیز دکتر خانلری در کتاب وزن شعر فارسی نظرهایی ارائه کرده اند.
در شعر خاقانی (قرن ششم ) وی عکس اختیار تسکین را در اشعار بر وزن دوری «مفعول فاعلاتن دوبار» استفاده کرده و چند بیت از همان اشعار را بـر وزن مضارع غیردوری «مفعول فاعلات مفاعیل فاعلاتن » آورده است ؛ او اولین شاعری اسـت کـه از عکـس اختیـار تسـکین بـه کثـرت استفاده و این اختیار را وارد عروض فارسی کرده است .