چکیده:
در راستای دومین کنگره ملی علومانسانی و دومین پیشهمایش گروه اقتصاد در تبیین نوینسازی سرفصلهای دروس رشته اقتصاد در دوره کارشناسی و مآلا کارشناسی ارشد، موارد ذیل در این نقدنامه ارائهخواهدشد. برای نیل به اهداف نوینسازی محتوایی و عنوانی، نخست سرفصلها و عنوانهای دروس رشته اقتصاد از دانشگاههای بزرگ دنیا1 که رتبهبندی جهانی زیر 50 را دارند، اخذ گردیده و با مقایسه سرفصلهای مصوّب اولیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سی سال گذشته و سرفصلهای برخی از دانشگاههای بزرگ کشور که در سالهای اخیر با اختیارات هیئت ممیزه تغییراتی در آن داده شده و اجرا میگردد، دیدگاههای همکاران گرانقدر پیشهمایش قبلی مقایسه شده و به رشته تحریر درآمدهاست. نتیجه این مقاله مشخص میکند که عناوین دروس رشته اقتصاد از لحاظ ترکیب و محتوا به یک بازنگری اساسی نیاز دارد.
In line with the second national conference on humanities and the second pre-conference of the economic group on explaining modernization of the subjects in the field of economics at undergraduate and graduate levels، the following points are discussed in this paper.
In order to modernize the contents and titles، the subjects in the taught in the field of economics in some top universities in the world are first investigated. These subjects are then compared with the subjects approved by the High Council of Cultural Revolution in the past thirty years and the ones implemented in recent years in some top universities in Iran. The viewpoints of the colleagues mentioned in the previous pre-conference are also compared and discussed in this paper. The result indicates that the compositions and contents of the subjects in the field of economics need to be reviewed fundamentally.
خلاصه ماشینی:
برای نیل به اهداف نـوین سـازی محتـوایی و عنـوانی ، نخسـت سرفصـل هـا و عنوان های دروس رشتۀ اقتصاد از دانشگاه های بزرگ دنیا١ که رتبه بندی جهانی زیـر ٥٠ را دارند، اخذ گردیده و با مقایسۀ سرفصـل هـای مصـوب اولیـۀ شـورای عـالی انقلاب فرهنگی در سی سال گذشته و سرفصل های برخی از دانشـگاه هـای بـزرگ کشور که در سال های اخیر با اختیارات هیئت ممیزه تغییراتی در آن داده شده و اجرا می گردد، دیدگاه های همکاران گرانقدر پیش همایش قبلی مقایسه شـده و بـه رشـتۀ تحریر درآمده است .
این امر به چند دلیل حادث شده است : نخست ، اینکه تسلط بر ریاضیات به ویژه در زمینه های بهینه یابی ، بهینه یابی پویا، توپولوژی ، مسیرهای بهینه ، جبـر خطی پیشرفته ، تئوری بازی ها و موارد مشابه با کـاربرد نـرم افزارهـای متفـاوت کـامپیوتری آمیخته گردد و محتواهای جدید و کتب جدید متناسب با آن ارائه گردد؛ دوم ، ریاضیات ١ و ٢ جیم وبر به صورت محض یا اقتصاد ریاضی آلفرد و چیانگ ٢ عمـدتا مبتنـی بـه حسـاب فاضله (مشتق ، دیفرانسیل ، و انتگرال ) محدود بوده و حداکثر فقط برای درک مفاهیم نظـری نسبتا پیچیده کاربرد دارد و از سطح بهینه یابی ایستا و یا ایستایی مقایسـه ای پیشـتر نخواهـد رفت .
تئوری بـازی هـا و کاربردهای اقتصادی آن در دورٔە کارشناسی در سطحی بسیار پیشرفته در دانشگاه استانفورد ارائه شده است و یا درس تصمیم گیری دسـتوری و انتخـاب هـای اجتمـاعی ، عنـوان هـای پیشرفته در تئوری بازی ها، اقتصاد اطلاعـات و نظریـه هـای تصـمیم گیـری چنـدوجهی یـا چندنفره (Multi person Decision theory) از جملـه دروس ریاضـیات اسـت کـه در ایـن دانشگاه عرضه می شود.