چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزتنفس کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. با اعمال طرح شبهآزمایشی از میان کودکانی که به مراکز روانپزشکی سطح شهر مراجعه نموده و با تشخیص روانپزشک مبتلا به ADHD از نوع مرکب بودهاند، مصاحبه شد علاوه بر این جهت اطمینان از پرسشنامه علایم مرضی کودک (CSI-4) نیز استفاده شد. پس از اعلام آمادگی خانوادهها، 24 کودک به صورت غیرتصادفی انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در هر دو گروه آزمایش و کنترل تعداد 6 پسر و 6 دختر با دامنه سنی 7 تا 12 سال قرار گرفتند. پیش از اجرای بازی درمانی مبتنی آزمونهای عزتنفس کوپر اسمیت و اضطراب اسپنس به عنوان پیش آزمون اجرا گردید. پس از اجرای بازی درمانی، پسآزمون اجرا شد. نتایج با استفاده از روش کوواریانس تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بازی درمانی باعث افزایش معنیدار سطح عزتنفس کودکان ADHD میشود. ولی این رویکرد درمانی منجر به کاهش معنیدار علائم اضطراب کودکان ADHD نگردید. مبتنی بر یافتهها میتوان بیان داشت که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری به عنوان یک روش مؤثر برای افزایش عزتنفس کودکان مبتلا به ADHD است.
The study was carried out to investigate the Effectiveness of based on cognitive behavior-based play therapy on anxiety and self-esteem in children with ADHD. In a semi_experimental design، children admitted to psychiatry center which received psychiatric diagnosis and suffered from compound type ADHD، were interviewed، child symptom inventory (CSI_4) was used too، families and additionally. 24 children were selected and assigned to experimental (12 subjects) and control group (12 subjects). Both experimental and control groups were included 6 boys and 6 girls with the age range 7 to 12. Before، implementing play therapy of approach، coper smith's self-esteem and spence's anxiety tests were administrated as pre_test. Then post_ test was done. Data were analyzed using analysis of covariance. Findings revealed that play therapy، caused significant increase in the self-esteem of children with ADHD، but this therapeutic approach did not lead to significant reduction in anxiety symptom in children with ADHD. It can be noted that play therapy based on cognitive_ behavior approach an effective method to increase the self-esteem in children with ADHD.
خلاصه ماشینی:
"عزت نفس نیز به عنوان یکی از مؤلفه های هـویت اجتماعی مورد توجه بسیاری از روانشناسان و روانـپزشکان قرار 1- hyperactivity 2- Attention- Deficit/ Hyperactivity 3- Kendall Disorder(ADHD) 5- Comorbid 4- Center for Disease Control and Prevention 7- Biederman 6- Pliszka 9- Kadesjo 8- Gough 11- Power 10- Karustis 13- Rescorla 12- Eiraldi 15- Gallagher 14- Chorpita گرفته است .
نشان داده شده است که آن گروه از کودکان مبتلا به اختلالات فزون کنشی /نارسایی توجه که میزان اضطراب و افسردگی در آنها بالاست ، بهره کمتری از درمان های رایج در این اختلال می برند (هینشاو۲۰۰۷،۶)تری ۷(۲۰۰۲) در پژوهشی نشان داد که افزایش عزت نفس برای پیشگیری از مشکلاتی که ممکن است بر اثر عزت نفس پایین برای نوجوانان به وجود آید ضروری است .
این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال بود که آیا بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی –رفـتاری در کاهـش علایـم اضطرابی و افزایش عزت نفس کودکان مـبتلابه 1- Dupaul &Stoner 2- Jones 3- Linden 4- Lara ADHD مؤثر است ؟ بنابراین فرضیه های پژوهش عبارت انداز: ۱ـبازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی -رفتاری (CBPT) منجر به افزایش عزت نفس کودکان ADHD می شود.
برای بررسی فرضیه های پژوهش از تحلیل کوواریانس ، به منظور تعیین اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی - رفتاری (CBPT) بر اضطراب و عزت نفس کودکان مبتلا به ADHD استفاده شد.
بنابراین بر اساس نتایج این پژوهش ،می توان از بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی - رفتاری برای کودکان ADHD، در کنار درمان دارویی ، جهت افزایش عزت نفس آنها استفاده نمود."