چکیده:
هدف کلی از این تحقیق بررسی نقش اعتیاد به فناوری اطلاعات بر راهبردهای خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر بندرعباس میباشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان بندرعباس می باشند که از بین آن ها تعداد ٣٦٧ نفر با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش مورد مطالعه میدانی و ابزار مورد استفاده پرسشنامه های گرایش به اعتیاد پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (١٩٩٩)، راهبردهای خودتنطیمی پنتریچ و دی گروت (١٩٩٠) و نمره معدل نیمسال اول ٩٢-٩١دانش آموزان می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از شاخص های آمار توصیفی مانند (میانگین ، انحراف معیار. . .) و همچنین از آمار استنباطی با استفاده آزمون t استفاده شد. داده های به دست آمده پژوهش با استفاده از سیستم نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که بین اعتیاد به فناوری اطلاعات و راهبردهای شناختی همبستگی معنادار و منفی (معکوس ) به میزان (٠. ٣٢٦-) وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار(٥٦. ٠٨٣ = F) فرضیه تحقیق تایید می گردد. بین اعتیاد به فناوری اطلاعات و راهبردهای فراشناختی همبستگی معنادار و منفی (معکوس ) به میزان (٠. ١٦١-) وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار(١٣٨ .١٠ = F) فرضیه تحقیق تایید می گردد. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به فناوری اطلاعات و راهبردهای فراشناختی همبستگی معنادار و منفی (معکوس ) به میزان (٠. ١٤٧-) وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار(٧. ٧٣٨ = F) فرضیه تحقیق تایید می گردد. بین اعتیاد به فناوری اطلاعات و راهبردهای فراشناختی همبستگی معنادار و منفی (معکوس ) به میزان (٠. ٥٤٧-) وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار(٦. ٧٣٨ = F) فرضیه تحقیق تایید می گردد.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده هدف کلي از اين تحقيق بررسي نقش اعتياد به فناوري اطلاعات بر راهبردهاي خود تنظيمي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان شهر بندرعباس ميباشد.
پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي مي باشد جامعه آماري مورد مطالعه در اين پژوهش کليه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان بندرعباس مي باشند که از بين آن ها تعداد ٣٦٧ نفر با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند.
طبق جدول فوق ، و با توجه به سطح معناداري کسب شده (٠/٠٠٢) که کمتر از ٠/٠٥ مي باشد مي توان گفت بين راهبردهاي شناختي و اعتياد به فناوري همبستگي معنادار و معکوسي به ميزان (٠.
طبق جدول فوق ، و با توجه به سطح معناداري کسب شده (٠/٠٠٢) که کمتر از ٠/٠٥ مي باشد مي توان گفت بين راهبردهاي فراشناختي و اعتياد به فناوري اطلاعات همبستگي معنادار و معکوسي به ميزان (١٦١ .
طبق جدول فوق ، و با توجه به سطح معناداري کسب شده (٠/٠٠٥) که کمتر از ٠/٠٥ مي باشد مي توان گفت بين راهبردهاي مديريت منابع و اعتياد به فناوري اطلاعات همبستگي معنادار و معکوسي به ميزان (١٤٧ .
طبق جدول فوق ، و با توجه به سطح معناداري کسب شده (٠/٠٠٣) که کمتر از ٠/٠٥ مي باشد مي توان گفت بين پيشرفت تحصيلي و اعتياد به فناوري اطلاعات همبستگي معنادار و معکوسي به ميزان (٠.
0 بر اساس نتايج جدول فوق همانطور که مشاهده مي شود، سطح معناداري اعتياد به فناوري اطلاعات و راهبردهاي فرا شناختي معنادار مي باشد.