چکیده:
این مقاله بررسی رابطه بین رضایت شغلی و اثر بخشی آموزشی را مورد توجه قرار داده است . رضایت شغلی عبارت از مجموعه ای از نگرشهای ناخوشایند یا خوشایند که کارکنان مطابق ان نگرشها به کار خود می پردازند است . رضایت شغلی عاملی است که سبب افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فرد می گردد. اثربخشی از جمله مفاهیم و شاخص هایی است که امروزه در تجزیه و تحلیل افراد در سازمان ها تاثیرگذار میباشد و به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های سنجش و ارزیابی عملکرد افراد در سازمان ها مورد استفاده قرار میگیرد. در این پژوهش با روش پیمایشی و فرمول کوکران و نمونه گیری طبقه ای ٣٠٤ نفر مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از نظریات مازلو و هرزبرگ در رضایت شغلی و نظریه بوردیو در باب اثربخشی آموزشی تحقیق مورد تبیین قرار گرفته است . تحلیل آماری داده های این بررسی نشان میدهد که رابطه بین رضایت شغلی و اثربخشی آموزشی در سطح اطمینان ٩٩ درصد معنی دار است و متغیرهای تحقیق ٧٠ درصد تغییرات اثربخشی آموزشی را تبیین نموده است .
خلاصه ماشینی:
» (عبدالهي و نوه ابراهيم ، ١٣٨٥، ص ٢٠) در اين تحقيق مسأله اساسي اين است که عوامل موثر بر رضايتمندي معلمان مدارس را شناسايي کند و تاثير آن را بر اثربخشي آموزشي نشان بدهد (که طيف مختلفي را از لحاظ سطح تحصيل ، رشته ي تحصيلي، جنسيت ، محل خدمت ، دوره تحصيلي و موقعيتي که در آن مشغول به کار ند)، گاهي شنيده ميشود که عده اي علت نارضايتي را حقوق و پاداش کم در آموزش و پرورش ميدانند، بعضي ديگر، ادعا ميکنند که شرايط و سختي محيط کار در نارضايتي آنها آن ها تأثير دارد، برخي ميگويند ساختار نامناسب سازماني و عدم شايسته سالاري در مديريت باعث احساس نارضايتي در آنها شده است آيا واقعاً اين ادعا ها، صحت دارد؟ لذا محقق با آشنايي از نتايج تحقيقاتي که محققان انجام داده اند وآگاهي يافتن ازديدگاه ها و و گفت و گومقدماتي با تعدادي از جامعه آماري مورد پژوهش و مسئولين آموزش و پرورش شهرستان سنندج با اين مسأله روبرو شده است که : چه عواملي بر رضايت شغلي معلمان آموزش و پرورش شهرستان سنندج اثر دارد؟چرا در شرايطي که تصور ميشود موقعيت براي همه معلمين ومديران يکسان است ، بعضي از آنها احساس نارضايتي بيش تر در کارشان دارند؟ آيا اين نارضايتي به عوامل ديگري نظير سطح تحصيلات ، نوع مدرک تحصيلي، جنسيت کارکنان ، دوره تحصيلي که در آن مشغول به تحصيل ا ند، يا شرايط و موقعيت محلي که در آن کار ميکنند، ارتباط دارد يا خير؟ اگر بخواهيم طرح ، برنامه يا پيشنهادي براي رضايتمندي کارکنان در سازمان مان ارائه کنيم ، به نا چار بايد در مرحله نخست ميزان رضايت موجود کارکنان منطقه را مورد سنجش و بررسي قرار دهيم تا بدينوسيله مشخص گردد، کارکنان سازمان تا چه ميزان از عوامل رضايت شغلي بر خوردارند؟ در صورتي که رضايتمندي کارکنان در سطح متوسط ، يا پايين تر از آن قرار دارد، علت آن را کشف کنيم که به کدام عامل مرتبط است ؟ آيا بين سطوح رضايتمندي معلمان تفاوت معني داري وجود دارد؟ چه پيشنهادها و راهبردهايي براي بهبود افزايش رضايتمندي شغلي، ميتوان ارائه کرد؟ در اين پژوهش سعي بر اين است تا به پرسش هايي که مطرح شد و پرسش هايي که در ادامه بحث مطرح ميشود، جواب علمي و مستدلي پيدا و ارائه گردد، تا مسئولين آموزش و پرورش ، بتوانند به مدد يافته هاي اين پژوهش در جهت بهبود رضايتمندي و به تبع ان بهبود عملکرد معلمان مدارس گام بر دارند.