چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش نظریه انتخاب بر سازگاری اجتماعی در دانشجویان شهر قم انجام شده است . روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (١٩٦٨) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان شهر قم در سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ تشکیل داده و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ٣٠ نفر از بین دانشجویان دانشگاه های قم ، انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (١٥ نفر) و گروه کنترل (١٥ نفر) جایگزین شدند. برنامه آموزش نظریه انتخاب در ٨ جلسه دو ساعته برای گروه آزمایش برگزار شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد در مقیاس سازگاری اجتماعی بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (٠٠٠٥ .٠<p). نتایج بیانگر این است که آموزش نظریه انتخاب میتواند به افزایش سطح سازگاری اجتماعی در دانشجویان کمک نمایند.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش نظريه انتخاب بر سازگاري اجتماعي در دانشجويان شهر قم انجام شده است .
جامعه آماري اين پژوهش را دانشجويان شهر قم در سال تحصيلي ٩٤-١٣٩٣ تشکيل داده و با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس تعداد ٣٠ نفر از بين دانشجويان دانشگاه هاي قم ، انتخاب و سپس به شيوه تصادفي ساده در دو گروه آزمايش (١٥ نفر) و گروه کنترل (١٥ نفر) جايگزين شدند.
نتايج بيانگر اين است که آموزش نظريه انتخاب ميتواند به افزايش سطح سازگاري اجتماعي در دانشجويان کمک نمايند.
در پژوهش حاضر به بررسي تاثير آموزش نظريه انتخاب بر سازگاري اجتماعي در دانشجويان پرداخته شده است .
نتايج اين فرضيه با پژوهش بدرخاني با موضوع اثربخشي مشاوره گروهي بر مبناي نظريه انتخاب گلاسر بر افزايش سازگاري اجتماعي دانش آموزان انجام داده است ، همسو مي باشد.
اسحاق ، نقل از موسوي در پژوهشي نشان داد که روش واقعيت درماني در بهبود ناسازگاري دانش آموزان موثر بوده است به اين معني که باعث افزايش سازگاري در آنها شده است و اين نتيجه با نتايج فرضيه تحقيق حاضر همسو مي باشد (١٣).
نتايج پژوهش بيانگر اين است که آموزش نظريه انتخاب باعث افزايش سطح سازگاري اجتماعي در دانشجويان گرديد.
بررسي رابطه پنج عامل شخصيت و سبک هاي هويت با سازگاري اجتماعي دانشجويان ؛ پايان نامه کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، دانشگاه علوم تحقيقات تهران .
«اثربخشي مشاوره گروهي بر مبناي نظريه انتخاب گلاسر بر افزايش سازگاري اجتماعي دانش آموزان »، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه علامه طباطبايي.